areal

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Når jeg skal finne arealet av en trekant i rommet, hvordan skal jeg vite hva som er grunnlinje og hva som er høyde når jeg ikke kan bruke hjelpemidler og ikke har tid til å lage noen nøyaktig tegning?
En oppgave som jeg lurte på med dette er:
finn arealet av trekanten når A(-1,0,2), B(2,-1,3) og C(4,0,1)?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Du kan selv velge hva som skal være grunnlinja i en trekant. Du er kanskje vant til å se en figur, og vi velger gjerne den linja som er mest horisontal. Men det er helt arbitrært.

Bare velg en av linjene som grunnlinje. Høyda vil være maks avstand fra denne linja til det punktet du IKKE valgte å ha grunnlinje mot.

Eksempelvis kan du la AB være grunnlinja, og C være toppen.

Eller du kan la BC være grunnlinja, og A være toppen.

Eller du kan la AC være grunnlinja, og B være toppen.
Bilde
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Okei, og så vil høyden være z-koordinaten til det punktet jeg ikke valgte?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, det vil være lengda av linja som står vinkelrett på grunnlinja og går til det siste punktet. Akkurat som i andre trekanter.
Bilde
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Aleks855 skrev:Nei, det vil være lengda av linja som står vinkelrett på grunnlinja og går til det siste punktet. Akkurat som i andre trekanter.
Aaah, takk!
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Har et spørsmål til til dette, hehe:
Hvordan skal jeg finne høyden når jeg ikke vet hvor på grunnlinja normalen fra toppunktet treffer?
Har nemlig problemer med å finne arealet av en trekant der A(1,-1,0), B(2,2,0) og C(4,6,0). Dette skal sammen med T(4,2,5) danne en pyramide.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

For trekantens skyld kan du jo faktisk si at

[tex]A_{\triangle}=\frac{1}{2}|\vec{AB}||\vec{AC}|\sin\left ( \arccos \left (\frac{\vec{AB} \cdot \vec{AC}}{|\vec{AB}||\vec{AC}|} \right ) \right )[/tex]

Dette stammer fra arealsetningen og definisjonen av skalarproduktet.
mattenøtta
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 14/08-2017 15:15

Kay skrev:For trekantens skyld kan du jo faktisk si at

[tex]A_{\triangle}=\frac{1}{2}|\vec{AB}||\vec{AC}|\sin\left ( \arccos \left (\frac{\vec{AB} \cdot \vec{AC}}{|\vec{AB}||\vec{AC}|} \right ) \right )[/tex]

Dette stammer fra arealsetningen og definisjonen av skalarproduktet.
Takk, men har du noen enklere måte å løse problemet på? Vi har ikke kommet såpass langt at vi har begynt å lære skalarproduktet og arealsetningen :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

You know that $$AB \times AC$$ is a vector perpendicular to the plan $ABC$ such that $|AB \times AC|= \text{Area of the parallelogram} \ ABA’C$. Thus this area is equal to $\frac{1}{2} |AB \times AC|$.

Bilde

From $AB = (x_2 -x_1, y_2-y_1)$; $AC = (x_3-x_1, y_3-y_1)$, we deduce then

Area of $\Delta ABC = \frac12 [(x_2-x_1)(y_3-y_1)- (x_3-x_1)(y_2-y_1)]$
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Svar