Løsning/fasit til 1P-Y høst 2017

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
charnobo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/12-2017 21:30

Søker etter løsning/fasit til 1P-Y som ble gitt høsten 2017, men har ikke funnet det

Noen som vil lage ?
Vedlegg
MAT1001-H17.pdf
1P-Y høst 2017
(1.05 MiB) Lastet ned 748 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Her er et løsningsforslag :)

Kom gjerne med tilbakemeldinger om dere skulle finne feil eller mangler. (Har jobbet litt raskt med dette, så kan forekomme slurv)
Vedlegg
Løsningsforslag eksamen 1P-Y høsten 2017.pdf
(1.37 MiB) Lastet ned 1077 ganger
charnobo
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 19/12-2017 21:30

Tusen takk !!!
Gjest

LektorNilsen skrev:Her er et løsningsforslag :)

Kom gjerne med tilbakemeldinger om dere skulle finne feil eller mangler. (Har jobbet litt raskt med dette, så kan forekomme slurv)
Jobber med denne eksamenen sammen med en elev som skal ta eksamen i 1P-Y snart. Mulig jeg tar feil, men er det ikke en feil i oppg.8 i del 2? Altså i eksamen, og dermed også i løsningsforslaget. 1 kJ er ikke 4,18 kcal; det er 1 kcal som er 4,18 kJ. Og da skal man gange i a)-oppgaven, ikke dele. I løsningsforslaget deles det på 4,18 i både a) og d), men man kan ikke dele på 4,18 både for å gå fra kcal til kJ og for å gå fra kJ til kcal.
Per Henrik

Jo! Det samme ser jeg. Jeg tror oppgaven er feil, og det som stemmer er at E= formelen gir deg energiinnhold i kcal og IKKE kj. Hvis oppgaveteksten følges må jo Eva gå 406,5 km. for å forbrenne en Grandis. I såfall må jeg STERKT revurdere eget grandiosainntak.
Per Henrik

Kom nå til bunns i Oppg. 8. Feilen i oppgaven er påstanden at 1 kj tilsvarer 4,18 kcal. Det riktige er at 1 kcal tilsvarer 4,18 kj. Dermed er fasit i oppgave 8a 961 kj. og IKKE 55 kj. som står i løsningsforslaget. Med klarhet i dette ble også 8d mindre forvirrende å løse :)
Gjestebruker

Per Henrik skrev:Kom nå til bunns i Oppg. 8. Feilen i oppgaven er påstanden at 1 kj tilsvarer 4,18 kcal. Det riktige er at 1 kcal tilsvarer 4,18 kj. Dermed er fasit i oppgave 8a 961 kj. og IKKE 55 kj. som står i løsningsforslaget. Med klarhet i dette ble også 8d mindre forvirrende å løse :)
Bra :D
Svar