r1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Yoooo

Andy12345 skrev:
Yoooo skrev:
DennisChristensen skrev:Kan noen av gjestebrukerne laste opp eksamensoppgaven slik at løsningsforslag kan ordnes?
Jo, F(2)-2=0
Hvilken faktor brukte du til å polynomdividere da i såfall? Og hvor fikk du denne fra?
(x-2)
Gjest

heh skrev:
Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?


Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:
heh skrev:
Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?


Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?
Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men

Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]

Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex]
heh

Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.[/quote]

Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?[/quote]

Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men

Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]

Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex][/quote]

Se oppgaven som er blitt lagt ut. Jeg ser ingen grunn til at en løsning ikke kan være x=2-sqrt(3)?
Yoooo

heh skrev:Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?[/quote]

Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men

Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]

Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex][/quote]

Se oppgaven som er blitt lagt ut. Jeg ser ingen grunn til at en løsning ikke kan være x=2-sqrt(3)?[/quote]


Du har rett jeg redegjorde at sqrt(3) er mellom 1 og 2 og derfor ingen løsning. Jeg var litt sjapp, men 2 - sqrt(3) er en løsning
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Her er løsning til del 1. Si ifra om dere finner noen feil. Fikser del 2 i morgen, tenker jeg.
Vedlegg
R1 H17 del 1 løsning.pdf
(127.58 kiB) Lastet ned 706 ganger
Kinekar

Noen som har gjort del 2 av eksamenen og vil legge ut?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
Vedlegg
R1H17 løsning.pdf
(323.55 kiB) Lastet ned 307 ganger
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.

OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
LF R1 Eksamen Høsten 2017 NY.pdf
(915.93 kiB) Lastet ned 20222 ganger
Mattebruker

Har Vaktmester tilgang til eksamensoppgavene i R2 og S2 ( Haust - 17 ) ? I så fall , er det mulig å legge disse

ut på mat.net ?

Mvh

Mattegjest
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

LektorNilsen skrev:
DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.

OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
Selvsagt helt riktig, har bare slurvet det til der ja. Ny versjon vedlagt.
Vedlegg
R1H17 løsning.pdf
(322.68 kiB) Lastet ned 299 ganger
Gjest

DennisChristensen skrev:
LektorNilsen skrev:
DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.

OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
Selvsagt helt riktig, har bare slurvet det til der ja. Ny versjon vedlagt.

Jeg mener du har gjort feil i 4b)

Husk at Euler ikke står i ro. Euler driver. Du må finne posisjonen til Euler etter fire timer. Poisjonsvektorene du da får kan du dele på fire. Da får du fartsvektorene som redningsbåten i Origo må ha. Når du da tar abs. verdi av dette får du banefarten til redingsbåt O. Gjerne korriger meg om jeg har tenkt feil.

I tillegg i oppg. 4 c) (denne klarte jeg ikke å besvare på eksamen, men kom på det jeg tror er en veldig enkel løsning da jeg kom hjem)

Du vet maks. banefart for båteni Q. Det er 35nm/h. Du vet også at Euler driver med banefart 5nm/h(fra oppg. a)).Det betyr at 5nm/h av maksfarten til båt Q også vil være denne drivfarten. Det betyr at båt Q kan "produsere" 30nm/h fart på egenhånd uten drivfart. Så når 5nm/h går med til å drive båten langs samme vektorbane som P, har båt Q 30 nm/h den kan bruke i direkte i retning P. Derfor kan du finne lengden mellom Q og P og dividere farten på denne verdien. Dette gir ca.3,2 h.
Gjest

Farten jeg mener redningsbåten i O må ha er forresten 25nm/h. Hvis 1nm er ca. 1800 m så svarer dette til ca.45km/h, som jo er ganske raskt for en båt. Hvis den kjører i 100nm/h så svarer dette til ca.180km/h som er ekstremt raskt for en båt.
Gjest

Jeg er veldig irritert på meg selv over at jeg ikke kom på løsningen i c) på eksamen. Jeg tror det akkurat gjorde at jeg mistet sekseren. Svarte heller ikke på 3d) selv om jeg egentlig skjønte at det var et intervall som gikk til 16. Jeg bare blir så stressa på eksamen. Veldig kjedelig :(
Svar