r1 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Gjest

Jeg mente 4 og 3 på del 2. Jeg så på det nå. Jeg fant ut av 3 d) også. Jeg var egentlig inne på tanken om hvordan den skulle løses på eksamen, men av en eller annen grunn klarte jeg ikke å koble skikkelig. Tror det er stresset som tar meg.

Hvis noen andre lurte på løsning på 4 c del 2, så er mitt forslag slik:

Vi vet banefarten til båten i Q(-10,50). Den er 35nm/h maks. Vi kjenner drivfarten til båten i P(80,16) 5nm/h. Vi vet at båten i Q også må ha samme drivfart. Derfor har vi 30nm/h banefart disponibelt i valgfri retning. Dersom vi retter denne farten direkte på P, så vil drivarten sørge for at banen mellom de er konstant. Derfor trenger vi kun å ta absoluttverdien av vektor QP delt på banefarten 30nm/h. Dette gir oss tiden.
Gjest

Har heller ikke løst oppg 1 c på del 2
Gjest

Gjest skrev:Har heller ikke løst oppg 1 c på del 2
1 c på del 2 er du nødt til å sette 1-sannsynlgiheten for null Kygo sanger lik 90%, altså 1-nCr(x,0) * 0.2^2 *0.8^x=90%
Yoooo

Gjest skrev:
Gjest skrev:Har heller ikke løst oppg 1 c på del 2
1 c på del 2 er du nødt til å sette 1-sannsynlgiheten for null Kygo sanger lik 90%, altså 1-nCr(x,0) * 0.2^2 *0.8^x=90%
Det tror jeg er feil dessverre. 1-0,8^x=0.90
Kjemimannen124

Kan noen være så snil å laste opp dagens eksamen i r matte? Så skal jeg smelle ihop ett løsningsforslag
Andy12345

Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?
heh

Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?


Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
heh

Yoooo skrev:
Gjest skrev:
Gjest skrev:Har heller ikke løst oppg 1 c på del 2
1 c på del 2 er du nødt til å sette 1-sannsynlgiheten for null Kygo sanger lik 90%, altså 1-nCr(x,0) * 0.2^2 *0.8^x=90%
Det tror jeg er feil dessverre. 1-0,8^x=0.90
Jeg løste oppgaven i Sannsynlighetskalkulatoren og fant kom frem til at han må ha 8 avspillninger
Yoooo

Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?
Du skal først finne arealet F(2)=2 Så sør de om det finnes andre x-verdier som gir areal lik 2. Da må du løse likning F(x) =2 utføre polynom divisjon. Faktoriserete du annengradsutrykket får du nullpunktet som gir deg x-verdier som er utenfor 0<x<3.derfor har du ingen x-verdier for arealet lik 2
Andy12345

Yoooo skrev:
Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?
Du skal først finne arealet F(2)=2 Så sør de om det finnes andre x-verdier som gir areal lik 2. Da må du løse likning F(x) =2 utføre polynom divisjon. Faktoriserete du annengradsutrykket får du nullpunktet som gir deg x-verdier som er utenfor 0<x<3.derfor har du ingen x-verdier for arealet lik 2
Men det er jo ikke snakk om det første funksjonsuttrykket lenger, det er jo snakk om funksjonen for arealet av trekanten. Og der har vi et tredjegradsuttrykk uten at vi vet noen av faktorene så da kan man jo ikke utføre polynomdivisjon?
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Kan noen av gjestebrukerne laste opp eksamensoppgaven slik at løsningsforslag kan ordnes?
Yoooo

DennisChristensen skrev:Kan noen av gjestebrukerne laste opp eksamensoppgaven slik at løsningsforslag kan ordnes?
Jo, F(2)-2=0
Andy12345

Yoooo skrev:
DennisChristensen skrev:Kan noen av gjestebrukerne laste opp eksamensoppgaven slik at løsningsforslag kan ordnes?
Jo, F(2)-2=0
Hvilken faktor brukte du til å polynomdividere da i såfall? Og hvor fikk du denne fra?
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Dagens R1-eksamen oppgave:
R1 Høst 17.pdf
(459.51 kiB) Lastet ned 50843 ganger
Kajamolkarlsne

Hvordan løste folk sannsynlighetensoppgavene på del 1 og 2? Den om nøkkelbokser og spillelista.
Svar