VGS-uni

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Gjest

Det er mulig å ta studielinjer parallelt? Seriøst? Dette gjelder vel bare dersom timene ikke kolliderer antar jeg?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Om det er mye "ren" kjemi så vet jeg ikke, men har hjulpet medisin studenter her på forumet som har hatt litt dypere kjemi enn vgs.
kanskje det er mer biokjemi? tror ikke klassisk kjemi, fysikalsk kjemi osv. er så veldig sentralt.

Nei fysikalsk og analytisk kjemi er det ikke, men tror nok i 1. klasse så har de generell, litt organisk kjemi samt. en del biokjemi.
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Om det er mye "ren" kjemi så vet jeg ikke, men har hjulpet medisin studenter her på forumet som har hatt litt dypere kjemi enn vgs.
kanskje det er mer biokjemi? tror ikke klassisk kjemi, fysikalsk kjemi osv. er så veldig sentralt.

Nei fysikalsk og analytisk kjemi er det ikke, men tror nok i 1. klasse så har de generell, litt organisk kjemi samt. en del biokjemi.
mye om sånn hydrogenbærere, energibærere, NAD, FAD, NADP. uff, det likte jeg virkelig ikke!! i kjemi
Gjest

Kjemikern skrev:Tar mastern min i kjemi ved UiO, har planer om å kjøre det parallelt med farmasi nå =)

Ja, jeg er ganske sikker på at jeg kommer inn.
Jeg vet at arbeidsmengden gjennom semesteret er vesentlig lavere i mange fag på UiO, men ikke la det gå ut over karakterene eller det sosiale på kjemimasteren samt verv og slikt. Det er ikke verdt det. Samtidig vet jeg jo ikke hva slags person du er så kan hende det går helt greit med din arbeidsmetodikk.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:Tar mastern min i kjemi ved UiO, har planer om å kjøre det parallelt med farmasi nå =)

Ja, jeg er ganske sikker på at jeg kommer inn.
Jeg vet at arbeidsmengden gjennom semesteret er vesentlig lavere i mange fag på UiO, men ikke la det gå ut over karakterene eller det sosiale på kjemimasteren samt verv og slikt. Det er ikke verdt det. Samtidig vet jeg jo ikke hva slags person du er så kan hende det går helt greit med din arbeidsmetodikk.


Det skal nok gå bra :)
Gjest

noen som om det er lovt til å ta ekstra emner innen matematikk, mens jeg studerer medisin?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:noen som om det er lovt til å ta ekstra emner innen matematikk, mens jeg studerer medisin?

Det er fult mulig, du må bare søke deg som enkeltemne student.
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:noen som om det er lovt til å ta ekstra emner innen matematikk, mens jeg studerer medisin?

Det er fult mulig, du må bare søke deg som enkeltemne student.
Men hvis jeg har søkt meg inn på medisin, skal jeg søke meg internt inn på enkeltemne i matematikk? Jeg håper at dette er noe man kan gjør når man kommer til universitet og ikke gjennom samordna opptak fordi den fristen har gått ut for lengst...
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:
Kjemikern skrev:
Gjest skrev:noen som om det er lovt til å ta ekstra emner innen matematikk, mens jeg studerer medisin?

Det er fult mulig, du må bare søke deg som enkeltemne student.
Men hvis jeg har søkt meg inn på medisin, skal jeg søke meg internt inn på enkeltemne i matematikk? Jeg håper at dette er noe man kan gjør når man kommer til universitet og ikke gjennom samordna opptak fordi den fristen har gått ut for lengst...
Ved UiO er fristen 1 august:

http://www.uio.no/studier/opptak/enkeltemner/
Gjest


Tror du det er mye obligatorisk oppmøte? kræsjer med medisin?

Tenker kanskje å ta enkeltemne i matte, fysikk og kjemi siden de to sistnevnte hjelper i medisin, mens det førstnevnte er kun av interesse.

Blir det kanskje for mye?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Gjest skrev:

Tror du det er mye obligatorisk oppmøte? kræsjer med medisin?

Tenker kanskje å ta enkeltemne i matte, fysikk og kjemi siden de to sistnevnte hjelper i medisin, mens det førstnevnte er kun av interesse.

Blir det kanskje for mye?

Ved kjemiske institutt så er kun lab oppgavene obligatoriske, de pleier som regel å være en gang i uken i en måneds tid, ca 3-4 labber(her er det mulig å bytte f.eks. tirsdag med onsdag o.l.). Forelesninger og kollokvier er ikke obligatoriske. Er ikke kjent med studieplanen i medisin, antar på lik linje med de andre at forelesningene ikke er obligatoriske.


edit: Dette varierer selvfølgelig fra emne til til emne, men det er bare å trykke på emnene du synes er interessant og lese om dem.
Gjest

Kjemikern skrev:
Gjest skrev:

Tror du det er mye obligatorisk oppmøte? kræsjer med medisin?

Tenker kanskje å ta enkeltemne i matte, fysikk og kjemi siden de to sistnevnte hjelper i medisin, mens det førstnevnte er kun av interesse.

Blir det kanskje for mye?

Ved kjemiske institutt så er kun lab oppgavene obligatoriske, de pleier som regel å være en gang i uken i en måneds tid, ca 3-4 labber(her er det mulig å bytte f.eks. tirsdag med onsdag o.l.). Forelesninger og kollokvier er ikke obligatoriske. Er ikke kjent med studieplanen i medisin, antar på lik linje med de andre at forelesningene ikke er obligatoriske.


edit: Dette varierer selvfølgelig fra emne til til emne, men det er bare å trykke på emnene du synes er interessant og lese om dem.

Takk for informasjon. Håper det ikke er overkill med disse enkeltemnene, men har så innmari lyst til å lære meg disse fagene litt dypere enn det som blir overfladisk presentert på medisin. Stiller jo samtidig med en fordel senere i semesterne da.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Jeg tror nok det overfladiske bør holde for medisinstudiet. Tror nok de fagene som er der er allerede tøffe nok!

Som lege får man vel aldri bruk for å se på NMR spektret til et legemiddel.
KristineJ

Jeg tenkte å starte på medisin på UiO selv. Tror dere at 64 poeng er nok for førstegangssøkere? Lurer litt på hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn :cry: :cry: :cry: Er det noen måte å øke sjansene sine på nå i siste liten? Gruer meg skikkelig :oops:
Gjest

KristineJ skrev:Jeg tenkte å starte på medisin på UiO selv. Tror dere at 64 poeng er nok for førstegangssøkere? Lurer litt på hva jeg skal gjøre om jeg ikke kommer inn :cry: :cry: :cry: Er det noen måte å øke sjansene sine på nå i siste liten? Gruer meg skikkelig :oops:
Enten er du stokk dom, eller så er du kun ute etter bekreftelse på dine karakterer. Når høyest mulig poengsum er 64 poeng, så sier det seg selv at du kommer inn...
Svar