Tror jeg må øve mer på treprotisk
Så fosforsyre og PO4- er ikke buffer? Er ikke heller sitronsyre og citrat buffer?
Tror jeg tenker litt for komplisert
Kjemi eksamen 2017
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
nei,OldManWithBanter skrev:Tror jeg må øve mer på treprotisk
Så fosforsyre og PO4- er ikke buffer? Er ikke heller sitronsyre og citrat buffer?
Tror jeg tenker litt for komplisert
[tex]H_3PO_4/PO_4^{3-}[/tex]
er ikke buffer.
Men sitronsyre [tex](C_6H_8O_7)\,[/tex] og f eks natriumdihydrogensitrat [tex](NaC_6H_7O_7)[/tex]
er et buffer-system
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Alle oppgaver teller likt, men ja det er mulig å få 6er, hvis du har 91 % riktig eller 90 % og småfeil andre steder. Hvis sensor er snill og du har gjort gode resonnementer, så skal du få 6ern.Gjest skrev:Said skrev:Oppgave 4e
Vi går ut i fra at sølvpillen som var 0.486 gram er ''ren'' sølv. For å finne hvor mange mol sølv det tilsvarer, så må vi dele det på atommassen til sølv.
[tex]\frac{0.486g}{107.9g/mol}=0.004504 mol[/tex]
Vi løser 0.004504 mol i 0.100 L væske, da får vi at den molare løsningen blir [tex]\frac{0.004504mol}{0.1L}=0.04504 mol/L[/tex]
Vi har netto ionelikning:
Ag+(aq) + Cl-(aq) -->AgCl(s).
1 mol Ag+ <--->1 mol CL-
stoffmengde Ag+ tilsvarer stoffmengde Cl-.
Stoffmengde Cl- er da: 0.020 L * 0.0100 mol/L = 0.0002 mol
Stoffmengde Ag+: det er det samme, 0.0002 mol.
molar løsningen av Ag+: [tex]\frac{0.0002mol}{0.0272L}[/tex] =[tex]0.00735 mol/L[/tex]
Siden løsningen vår er fortynnet med, så må vi gange med 4 siden 25mL er 1/4 del av 100mL
Da får vi [tex]0.00735mol/L \cdot 4 = 0.02941 mol/L[/tex]
For å få masseprosenten så tar vi [tex]\frac{0.02941mol/L}{0.04504mol/L}=0.653 = 65.3[/tex] %
hvor mange poeng er denne oppgven verd? mulig få 6 selv om du bommet på denne oppgven?
Jeg ser ikke helt hvorfor alle legger så stor vekt på at sensor skal se "helhetsinntrykket" og selvom man bommer på enkle oppgaver, så skal det være mulig å få 6 dersom man har klart de vanskeligste oppgavene. Slik jeg ser det, sitter sensorer med en poengskala, og jeg tviler på at de bryr seg såpass mye om èn enkelt besvarelse, at de lar helhetsinntrykket avgjøre en karakter. Sensorer er vanlige lærere de også, og jeg har aldri opplevd at mine egne lærere sier noe om helhetsinntrykk. Enten har du fått nok poeng til 6 eller ikke. Spiller liten rolle hvilke oppgaver du har mistet poeng på.Alle oppgaver teller likt, men ja det er mulig å få 6er, hvis du har 91 % riktig eller 90 % og småfeil andre steder. Hvis sensor er snill og du har gjort gode resonnementer, så skal du få 6ern.
Jeg mener absolutt at helhetsinntrykket bør være en viktig del av vurderingen, men det er dessverre ikke slik med dagens lærere, hvertfall ikke slik jeg har opplever det. UDIR sin eksamensveiledning ser jo meget positiv ut for de elevene som egentlig er gode for 6ere men som har tabbet seg ut med et par slurvefeil på eksamen. Men om sensorene følger denne i praksis, tviler jeg veldig på.
Det var forsåvidt jeg som skrev det. Men jeg er helt enig med deg. Det er dessverre poeng og prosentpoeng som avgjør karakteren dinITs skrev:Jeg ser ikke helt hvorfor alle legger så stor vekt på at sensor skal se "helhetsinntrykket" og selvom man bommer på enkle oppgaver, så skal det være mulig å få 6 dersom man har klart de vanskeligste oppgavene. Slik jeg ser det, sitter sensorer med en poengskala, og jeg tviler på at de bryr seg såpass mye om èn enkelt besvarelse, at de lar helhetsinntrykket avgjøre en karakter. Sensorer er vanlige lærere de også, og jeg har aldri opplevd at mine egne lærere sier noe om helhetsinntrykk. Enten har du fått nok poeng til 6 eller ikke. Spiller liten rolle hvilke oppgaver du har mistet poeng på.Alle oppgaver teller likt, men ja det er mulig å få 6er, hvis du har 91 % riktig eller 90 % og småfeil andre steder. Hvis sensor er snill og du har gjort gode resonnementer, så skal du få 6ern.
Jeg mener absolutt at helhetsinntrykket bør være en viktig del av vurderingen, men det er dessverre ikke slik med dagens lærere, hvertfall ikke slik jeg har opplever det. UDIR sin eksamensveiledning ser jo meget positiv ut for de elevene som egentlig er gode for 6ere men som har tabbet seg ut med et par slurvefeil på eksamen. Men om sensorene følger denne i praksis, tviler jeg veldig på.
fikk 4 feil på flervalgs og feil på sølvoppaven, prosent, hva tenker dere jeg ligger på?
-
- Dirichlet
- Innlegg: 155
- Registrert: 20/02-2016 11:48
Noen som skjønner hvorfor det er ikke er nok informasjon på 1d) multiple choice del 1
Er det ikke Zn og Cu? eller bare Cu?
Er det ikke Zn og Cu? eller bare Cu?
somebody?Gjest skrev:fikk 4 feil på flervalgs og feil på sølvoppaven, prosent, hva tenker dere jeg ligger på?
det som er, det står at saltet var grønt eller no (cu, ni, fe2+/fe3+)... Jeg tror det + at fe3+ eller fe2+ (husker ikke hvilken) dukket opp 2 ganger eller no.. husker ikke, tror det er på grunn av det at man ikke kunne konkludere med at det bare besto av kobber. skrev selv kobber, men ja, sikkert derfor.OldManWithBanter skrev:Noen som skjønner hvorfor det er ikke er nok informasjon på 1d) multiple choice del 1
Er det ikke Zn og Cu? eller bare Cu?
Gjest skrev:somebody?Gjest skrev:fikk 4 feil på flervalgs og feil på sølvoppaven, prosent, hva tenker dere jeg ligger på?
tror noen at dette holder, viss det andre er greit?
mener at det holder, men da regner jeg med at du har fullgode svar på alle de andre oppgavene. med gode argumentasjoner, resonnementer, reaksjonsligninger også blabla. Det har jo med helhetsinntrykket å gjøre, og om sensor ser at denne eleven (deg), virker veldig overbevisende... så ser jeg ikke grunn til at du ikke burde få 6. Dessuten så ble skalaen justert til 89%, dette burde øke sjansenGjest skrev:Gjest skrev:somebody?Gjest skrev:fikk 4 feil på flervalgs og feil på sølvoppaven, prosent, hva tenker dere jeg ligger på?
tror noen at dette holder, viss det andre er greit?
Gjest skrev:
mener at det holder, men da regner jeg med at du har fullgode svar på alle de andre oppgavene. med gode argumentasjoner, resonnementer, reaksjonsligninger også blabla. Det har jo med helhetsinntrykket å gjøre, og om sensor ser at denne eleven (deg), virker veldig overbevisende... så ser jeg ikke grunn til at du ikke burde få 6. Dessuten så ble skalaen justert til 89%, dette burde øke sjansen
får håpe d! Vet noen hva total poeng er på heile eksamen? Va pleier vanligvis skalaen vise ?
det er sikkert noe poengsystem, men læreren min fortalte at han retta i forhold til "eksamen", og da viste han meg en tabell med oppgavene jeg fikk riktig på, men dette gjorde han i prosentandel. Så for eksempel "Oppgave 2c, 75%", "Oppgave 2d 100%"Gjest skrev:Gjest skrev:
mener at det holder, men da regner jeg med at du har fullgode svar på alle de andre oppgavene. med gode argumentasjoner, resonnementer, reaksjonsligninger også blabla. Det har jo med helhetsinntrykket å gjøre, og om sensor ser at denne eleven (deg), virker veldig overbevisende... så ser jeg ikke grunn til at du ikke burde få 6. Dessuten så ble skalaen justert til 89%, dette burde øke sjansen
får håpe d! Vet noen hva total poeng er på heile eksamen? Va pleier vanligvis skalaen vise ?
åja, men tror du oppgaven om sølvpillen, eller den siste med den stygge reaksjonligningen er verdt mest?Gjest skrev:det er sikkert noe poengsystem, men læreren min fortalte at han retta i forhold til "eksamen", og da viste han meg en tabell med oppgavene jeg fikk riktig på, men dette gjorde han i prosentandel. Så for eksempel "Oppgave 2c, 75%", "Oppgave 2d 100%"Gjest skrev:Gjest skrev:
mener at det holder, men da regner jeg med at du har fullgode svar på alle de andre oppgavene. med gode argumentasjoner, resonnementer, reaksjonsligninger også blabla. Det har jo med helhetsinntrykket å gjøre, og om sensor ser at denne eleven (deg), virker veldig overbevisende... så ser jeg ikke grunn til at du ikke burde få 6. Dessuten så ble skalaen justert til 89%, dette burde øke sjansen
får håpe d! Vet noen hva total poeng er på heile eksamen? Va pleier vanligvis skalaen vise ?
tror du samtidig sensor ser på hvilke flervalgs du har feil på, eller ser h*n kun på feilene?