Karrierestart? krav?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hallo hallo,
Jeg tror jeg har bestemt meg, eller hvertfall en plan B, som er det at jeg ønsker resten av livet å hjelpe elever fra ungdom-og vgs skole til å oppnå bedre eller topp-karakterer ved å tilby fjernundervisning til dem i matematikk. I den anledning lurer jeg på hvilken utdanning jeg skal søke på slik at jeg er godt rustet til å hjelpe disse elevene med en hvilken som helst oppgave på dette nivå?

Jeg ønsker ikke å vise meg som en som sitter fast, eller tar tid eller ikke kan løse en oppgave foran en elev, derfor trenger jeg å konstant holde meg oppdatert med hvert års læreplanen i matematikk – pleier disse å være forskjellige fra år til år? Eller er det en og samme stoff hele tiden?

Jeg tenker, hva skal jeg med en matematikk-bachelor grad, når målet mitt er kun å være en privatunderviser i matematikk på nivå ungdomskole matematikk og vgs matematikk. Så i stedet for å bruke tre år på noe jeg ikke vil få bruk for, hvorfor ikke fordype meg i ungd. og vgs-matematikk i stedet?

Jeg trenger litt veiledning av folk som hjelper elever på dette nivå. Trenger jeg en bachelor-grad når jeg kun vil jobbe som privatunderviser i matematikk ungdoms- og vgs nivå?

Og er det slik at hvis jeg kan løse alle oppgaver fra ungdomsskolematte, og vgs S1, S2, R1 og R1, at da kan jeg føle meg trygg på å utlyse min stilling som privat matematikk hjelp på nivå ungdom-og vgs?

Jeg ønsker rett og slett bli en ekspert i dette feltet, slik at uansett hvilken oppgave jeg i fremtiden under privatundervisning, får, så kan jeg løse den helt og fullt ut, og forklare godt.

Så finnes det en sånn utdanning man kan ta på noen universiteter i Norge, som gjør en til ekspert på dette nivp av matematikk?

Setter pris på erfaringer, råd, tips, og alt av veiledning.
Gjest

Gjest skrev:Hallo hallo,
Jeg tror jeg har bestemt meg, eller hvertfall en plan B, som er det at jeg ønsker resten av livet å hjelpe elever fra ungdom-og vgs skole til å oppnå bedre eller topp-karakterer ved å tilby fjernundervisning til dem i matematikk. I den anledning lurer jeg på hvilken utdanning jeg skal søke på slik at jeg er godt rustet til å hjelpe disse elevene med en hvilken som helst oppgave på dette nivå?

Jeg ønsker ikke å vise meg som en som sitter fast, eller tar tid eller ikke kan løse en oppgave foran en elev, derfor trenger jeg å konstant holde meg oppdatert med hvert års læreplanen i matematikk – pleier disse å være forskjellige fra år til år? Eller er det en og samme stoff hele tiden?

Jeg tenker, hva skal jeg med en matematikk-bachelor grad, når målet mitt er kun å være en privatunderviser i matematikk på nivå ungdomskole matematikk og vgs matematikk. Så i stedet for å bruke tre år på noe jeg ikke vil få bruk for, hvorfor ikke fordype meg i ungd. og vgs-matematikk i stedet?

Jeg trenger litt veiledning av folk som hjelper elever på dette nivå. Trenger jeg en bachelor-grad når jeg kun vil jobbe som privatunderviser i matematikk ungdoms- og vgs nivå?

Og er det slik at hvis jeg kan løse alle oppgaver fra ungdomsskolematte, og vgs S1, S2, R1 og R1, at da kan jeg føle meg trygg på å utlyse min stilling som privat matematikk hjelp på nivå ungdom-og vgs?

Jeg ønsker rett og slett bli en ekspert i dette feltet, slik at uansett hvilken oppgave jeg i fremtiden under privatundervisning, får, så kan jeg løse den helt og fullt ut, og forklare godt.

Så finnes det en sånn utdanning man kan ta på noen universiteter i Norge, som gjør en til ekspert på dette nivp av matematikk?

Setter pris på erfaringer, råd, tips, og alt av veiledning.
Lektorutdanning, hvor du fordyper deg i matematikk og et annet realfag (kjemi, fysikk, biologi). Da blir du jo ca. garantert jobb, og kan tilby "privatundervisning" i et fag i tillegg til matematikk. Jobb om dagen, privatundervisning/fjernundervisning utenfor jobb.
stensrud
Descartes
Descartes
Innlegg: 438
Registrert: 08/11-2014 21:13
Sted: Cambridge

Og ikke la være å ta matematikk over vgs-nivå fordi du ikke skal undervise i akkurat den typen matematikk! Jeg kan ikke snakke for alle, men mye av min egen forståelse og intuisjon for vgs-matematikk kommer fra emner man først lærer senere, og jeg tror det samme gjelder flere.
Gjest

Lektorutdanning? Blir det ikke tilbudt kun som master (2år)?

Så jeg må først ta en bachelor før jeg kan ta denne lektor i matematikk?
Gjest

Gjest skrev:Lektorutdanning? Blir det ikke tilbudt kun som master (2år)?

Så jeg må først ta en bachelor før jeg kan ta denne lektor i matematikk?
integrert master/profesjon?

http://www.ntnu.no/studier/mlreal
https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=362287
http://www.uib.no/studieprogram/MAMN-L%C3%86RE
https://www.nmbu.no/studier/studietilbu ... _i_realfag

Dog får jeg inntrykk av at du kanskje ikke vil ta en utdanning med noen særlig "lengde"?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Nei, integrert master.
Gjest

Joda, men må jeg først har en bachelor grad altså da?
Jeg har jo valgt matematikk bachelor da, men den er jo vanskeligere enn, den to årige master i realfag du nevner. Så hvordan kan jeg lettest mulig gå opp til den master i realfag du nevner? hva om jeg ikke klarer 2 bachelor, da vil vil jeg ikke komme opp til master som jeg egentlig hadde som mål?

Jeg ønsker å bli ekspert i matematikk på ungdomsnivå og vgs, og der nærmeste jeg fant som tilsvarte dette på høyere nivå, er ett årsstudium på uio: http://www.uio.no/studier/program/realfag-aarsenhet/

Finnes det ingen annen, altså i form av realfag som bachelorgrad? Ingen universitet som tilbyr det i Norge? Really?
Svar