Råd & tips om å bidra

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei,
Jeg er en mann som har mye tid til overs, og jeg tenker at i stedenfor å drive med matematikk som hobby, kan jeg heller bruke den tiden til å hjelpe andre, slik at andre vil få nytte av mitt arbeid. Jeg har ikke en bachelorgrad ennå.
Vet dere om hvordan jeg kan bruke tiden til fornuft, altså istedenfor å drive med matematikk som hobby, virkelig setter spor etter meg som folk kan få nytte av?

Noen andre som føler det samme?

Jeg brenner for å hjelpe folk med matteoppgaver fra ungdomskole, vgs nivå. Universitet er litt vanskeligere må jeg innrømme. Men hvordan skal jeg planlegge dette her. Burde jeg åpne en engelsk matematikk-siden fremfor en norsk? – siden engelsk kan alle i verden og dermed vil jeg ha flere kunder som jeg kan gi online-hjelp til, via skype eller annet fjernstyrt undervisning i matematikk.

Jeg er veldig flink i ungdoms-matte og vgs opp til R2, hva kan jeg bruke dette til for å tjene penger?


Hvor stort er behovet for fjernstyrt hjelp via skype eller facebook? – hvis målgruppen skal være ungdomsskole og opp til vgs R2. Hvilken timepris synes dere jeg burde sette for en slik fjernundervisning i matematikkhjelp?

Jeg jobber hjemmefra, så jeg er ikke fleksibel sånn en til en face to face undervisning, så derfor tar jeg alt online. Er det noe penger å tjene her? Er det lønnsomt? Hvor lønnsomt da sånn matematisk? :lol:

Håper andre kan dele sine tanker rundt dette.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg kan bekrefte at det finnes et stort marked for privatundervisning, selv fra de som ikke nødvendigvis har enorm pedagogisk utdanning, men som brenner for faget.

Gjennom mitt arbeid med UDL får jeg en enorm mengde henvendelser av studenter som trenger hjelp med alt fra enkeltoppgaver, til konsept-forståelse. Men det må nevnes at grunnen til at de sender meg disse meldingene, er fordi de er kjent med hva slags kunnskap jeg har, og hvordan jeg formidler det.

Å ønske å tjene penger på noe man er flink i, og brenner for, er et godt instinkt. Men som gründer er det et tips som jeg anser som det beste tipset; i stedet for å spørre "hva kan jeg gjøre for å tjene penger på dette?", er det lurt å heller tenke "hva kan jeg gjøre for å hjelpe andre med dette?".

Det høres veldig idealistisk ut, og nesten litt klisjé, men en måned etter jeg starta UDL så var det en YouTube-kanal med 50 videoer, og ca. 3 treff om dagen. Grunnen til at jeg fortsatte var fordi jeg fikk min første takkemelding rundt denne tida. Det sto bare "Tusen takk!", men det var en rar følelse. Det høres ut som veldig lite, men slik jeg så det, så hadde noen sett en av mine videoer, og i stedet for å bare lukke vinduet etterpå, så tok de noen sekunder ut av dagen for å skrive det. Og det er det ikke så ofte folk gjør.

Anyway, grunnen til at jeg nå kan nyte litt økonomisk vinst, er fordi jeg brukte mye tid på å gjøre folk klar over at jeg eksisterte.

Hvis du umiddelbart setter en prislapp i panna di, så gjemmer du deg blant tusenvis av andre som også driver med det samme, og har en prislapp i panna. Hvis du virkelig vil stikke deg ut, vurder om du har mulighet til å drive litt frivillig aktivitet. Det er en flott måte å få navnet eller merkenavnet sitt kjent.

Jeg driver fremdeles UDL som er helt åpent og gratis for alle, men jeg nevner også tidvis at jeg har et annet prosjekt der jeg driver privatundervisning (over nett) for de som trenger litt mer intensiv hjelp enten med oppgaver, eller med fagforståelse. Og jeg trenger ikke nevne det spesielt ofte for å fylle ei hel uke med betalt arbeid.

Likevel brenner jeg mest for UDL, til tross for at det ikke er der pengene ligger. Såvidt jeg ser det, så er det det å spre utdanning som er målet. Privatundervisninga er, slik jeg ser det, en inntekt som gjør at jeg kan fortsette å lage gratis lærestoff.

Anyway, håper du fant LITT verdi blant all filosofien og klisjeene :D
Bilde
Gjest

Hei Aleks, tusen takk for en så fantastisk beskrivelse av dine opplevelser og hva du synes funker. Setter stor pris på at du deler dette. :)

Siden du null stress med å få så mange henvendelser ukentlig, er det nok mange som du kanskje ikke rekker å svare på eller gi din hjelp fullt ut. Hva med det at – når du merker at du får en overload av forespørsler – og mange henvendelser som dreier seg om å få hjelp til å få løst ungdomsmatematikk og vgs-matematikk opp til R2 – at du da sender meg disse henvendelsene pr epost, slik at jeg kan løse disse oppgavene, og sende de tilbake til deg for godkjenning, før det er til syvende og sist du som svarer på henvendelsene, jeg er bare den som vil løse oppgaver og forklare eventuelt hvordan løse dem fint og smurt.

Kan vi prøve dette ut? Altså at du samarbeider med meg, når det er mye trafikk? For det er jo ikke bare penger det dreier seg om, det er også det at jeg brenner for å hjelpe andre til å klare å løse oppgaver og forstå dem.

Jeg ønsker først å sjekke ut dette markedet, før jeg eventuelt starter med mitt eget selvstendig over nett. Så jeg kan gjerne gjøre det gratis, jeg ønsker bare å se hvordan det funker. For jeg ønsker ikke å bruke masse penger på å starte et foretak, og etterpå finner ut at dette ikke var noe for meg.

Så jeg håper inderlig at jeg kan samarbeide med deg gratis, ved at du sender meg noen henvendelser ukentlig, mest ungdoms matematikk, og litt av vgs også til å begynne med. Hva tenker du om dette?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg vil anbefale deg å lage en brukerkonto her, og hoppe innom ved ledige øyeblikk. De fleste spørsmål som dukker opp her er midt i blinken for det nivået av oppgaver du ønsker. Det var faktisk her jeg fant mine første spor av frivillighet før UDL i det hele tatt ble en ting.

Og i tillegg, hvis du har en brukerkonto her, så har vi en plass å kommunisere dersom jeg trenger avlastning. Det er bedre enn e-post, da vi kan bruke TeX-editor uten videre seremoni. :)
Bilde
Gjest

Så bra, da oppretter jeg en konto her. Ja, bedre enn epost, siden det er Latex her ja. Takker! Vi ses på pm her snart da. :D
Svar