Noen som kan noe om TRES ingeniør?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Hei,

Allerede har jeg fått gått gjennom 1T og R1 pensum hittill i år, tanken var egentlig å slenge meg på R2 og Fysikk 1 også. Men så tenkte jeg at det var bedre med en solid innføring framfor dette, og søkte meg dermed inn på TRES ingeniørstudier framfor et ordinært løp. Nå som jeg har fått svar og takket ja, tenkte jeg å høre om noen andre hadde erfaring med dette.

Tenker spesielt på eksamen, for de jeg skal ha i fagene jeg tar opp nå i mai, der får vi bruke PC på del 2. Så ser jeg på eksamensinfo for ingeniørstudiene og ser at de bare tillater enkle kalkulatorer på eksamen? Er det da meningen at vi skal gjøre det for hånd, det som egentlig kan gjøres på PC hvis jeg hadde tatt det som privatist?

Vet at jeg sikkert burde tatt dette med skolen, men har allerede mast litt for mye på dem, hehehehe. Håper iallfall noen kan dele sin erfaring om dette.

Takk på forhånd :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
hco96
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 252
Registrert: 13/10-2016 23:00
Sted: Vilhelm Bjerknes Hus, Blindern

Det eneste hjelpemiddelet på TRES er kalkulator (og mest sannsynlig formelsamling), så eksamen er lagt opp til dette.
Eksamen er forskjellig fra vgs på flere måter, hovedsaklig at den ikke er delt opp i ulike deler. Og det blir ikke brukt programmer som geogebra. Så ja, hele eksamen foregår for hånd (på ingeniørstudiene). På selve sommerkurset kan det variere fra sted til sted, men de jeg har snakket med sa i hvertfall at alle prøver osv foregikk på pc, men den var da ikke et hjelpemiddel og man brukte den kun til å legge inn svarene
[tex]\oint_C{f(z)dz} = 0[/tex]
Bananiel
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 01/02-2017 17:36
Sted: Bananistan

Tusen takk for infoen :)
“I love the man that can smile in trouble, that can gather strength from distress, and grow brave by reflection.” - Thomas Paine
Tress

Drar opp en eldre tråd, skal selv ta sommerkurset nå og lurer på hva det forventes at man skal lære i matematikk gjennom de få ukene?
Gjestebruker

Tress skrev:Drar opp en eldre tråd, skal selv ta sommerkurset nå og lurer på hva det forventes at man skal lære i matematikk gjennom de få ukene?

et enkelt søk på google gir deg alt du trenger å vite, studieopplegg for deg som mangler r1,r2 og fy1,
Tress

Så man tar hele R1 på 5 uker?
Gjest

Tress skrev:Så man tar hele R1 på 5 uker?

alt du trenger å vite står forklart her
https://www.ntnu.no/studier/tresemesterordningen
Tress

Gjest skrev:
Tress skrev:Så man tar hele R1 på 5 uker?

alt du trenger å vite står forklart her
https://www.ntnu.no/studier/tresemesterordningen
Nå som jeg er inne, så er det du linker til er et helt annet opplegg. På NTNU er det altså 10 uker, men der jeg går er det 5 uker og det går fra enkel algebra opp til integrasjon og styr.

Hvis noen lurer kan du bare åpne R1 og R2 helst i går, men unngå sannsynlighet for å spare tid. Regner med det kan vente til statistikk og slikt tull senere på selve studiet for nå. Tok 1T og R1 på ca 2 uker hver, ett kapittel per dag og så alle oppgavene til kapittelet dagen etter samtidig som jeg skrev ned en del begreper/faguttrykk, definisjoner og metoder i Anki jeg pugger før leggetid.

Hadde jeg vært klar over hvor enkel realfags-matematikken på VGS var tidligere - fremfor å tro at jeg er en komplett idiot - så skulle livet mitt sett litt annerledes ut allerede. Men det er greit det, bedre sent enn aldri. Men helsike ta dere som gjør så enkle ting så komplisert, og alle lærere som egentlig ikke forstår hva de driver med. Provoserende.
Svar