Fysikkoppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
emheii

Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:

Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?

Tusen tak for eventuelle svar.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

emheii wrote:Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:
Hvor mye energi blir avgitt når 200 kg flytende jern ved smeltepunktet blir til 200 kg jern i fast form ved samme temperatur?
prøv denne:

[tex]Q =\Delta H_{fus} \cdot m[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
emheii

Janhaa wrote:
emheii wrote:Hei, trenger hjelp til en fysikkoppgave, og håper noen smartinger her kan svare meg. Holder på med termofysikkens første lov, og pørsmålet lyder:
røv denne:

Hva står ΔHfus for?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

emheii wrote:
Janhaa wrote:
røv denne:
Hva står ΔHfus for?
smeltevarme/smelte-entalpi
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply