hva er riktig svar her:
I en skole er det 432 elever, hvorav er 208 gutter og 224 jenter. Anta videre at 50 gutter røyker og 62 av jentene røyker
en elev trekkes tilfeldig ut
man ønsker å intervjue to elever; en som ikke røyker og en som røyker. de trekker ut en røyker og en ikke-røyker helt tilfeldig.
hva er sannynligheten for at dette er to jenter?
takk på forhånd!!!!
sannsynligheit
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
[tex][tex][/tex][tex]p=\frac{\binom{62}{1}*\binom{162}{1}}{\binom{224}{2}}=0.4021[/tex]
[/tex]
[/tex]
Fasiten regner med set som ordnet utvalg uten tilbakekegging? Men hva er d som er egentlig rett her? Jeg tolker det også som uordner utvalg
Dette må være uordnet utvalg uten tilbakelegging. Det har ingenting å si om de trekker en jente som røyker først, og deretter ei som ikke røyker, eller omvendt, sant? Sluttresultatet blir det samme, altså det de spør om.Gjest wrote:Fasiten regner med set som ordnet utvalg uten tilbakekegging? Men hva er d som er egentlig rett her? Jeg tolker det også som uordner utvalg
Bruk hypergeometrisk sannsynlighet, altså du trekker fra en populasjon på 432 elever (du vet ikke om du trekker fra jentegrupen eller guttegruppen). Hvis jeg har rett skal svaret være 10.8%?
harambae wrote:Dette må være uordnet utvalg uten tilbakelegging. Det har ingenting å si om de trekker en jente som røyker først, og deretter ei som ikke røyker, eller omvendt, sant? Sluttresultatet blir det samme, altså det de spør om.Gjest wrote:Fasiten regner med set som ordnet utvalg uten tilbakekegging? Men hva er d som er egentlig rett her? Jeg tolker det også som uordner utvalg
Bruk hypergeometrisk sannsynlighet, altså du trekker fra en populasjon på 432 elever (du vet ikke om du trekker fra jentegrupen eller guttegruppen). Hvis jeg har rett skal svaret være 10.8%?
Nei, Ricola2015 har rett
Andel som er røykere (jenter) =62
Andel som er ikke-røykere (jenter)=162
Total jenter=224
[tex]P=\frac{62C1*162C}{224C2}=\frac{2511}{6244}\approx 0.40[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.