Jeg har en total mangel på basiskunnskap

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
berasi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 09/09-2016 18:46

Hei! Håper jeg poster på rett plass, er ganske så ny her med tanke på at jeg registrerte meg bare et par minutter siden.

Saken er at jeg ligger ganske så langt bak når det gjelder matte. På grunnskolen fikk jeg til det meste jeg satt meg ned å faktisk ville lære, men av diverse grunner så skjedde ikke det så veldig ofte, og andre faktorer spilte inn - Om du er enebarn med en singel mor som ikke har noen særlig interesse av kunnskap eller matematikk - og ikke får leksehjelp og er for sjenert til å spørre læreren din, så skal det litt til å mestre faget. Kanskje det er mulig, men det var ikke det for meg. Lekse gjorde jeg aldri.

Men nå i en alder av 20 år vil jeg videre i livet, og jeg blir ferdig med fagbrevet neste sommer og tenker ta påbygg. Jeg visste jeg kom til å slite, så jeg kjøpte 2P-Y boken og har begynt på noen oppgaver, men jeg sliter veldig med den fundamentale kunnskapen som trengs.

Så jeg tenkte dere på dette forumet må være folka jeg burde ta en prat med. For personlig er jeg veldig motivert, og sist gang jeg var så motivert så lærte jeg meg kodespråket PHP. Så jeg tror det er mulig at jeg også blir god i matte en dag, men jeg tror jeg trenger starthjelp slik ting ser ut nå. I alle fall når jeg ikke en gang kan gangetabellen. Jeg har prøvd å pugge, men den renner bare bort og jeg husker ingen ting dagen etterpå.

Hvor burde jeg starte? Jeg er villig til å legge penger i det, så er kanskje nettstudie en vei å gå?

Sorry for det rotete innlegget, - om noe er uklart, bare fortell meg og jeg kan prøve å forklare på en annen måte!

Kan forresten legge til det jeg føler at jeg kan:
  • Noen ting i gangetabellen, f.eks. 2 * 7, 2 * 6, 3 * 5 og slike ting. Kan altså noen, men langt fra alle i tabellen.
  • Jeg føler at jeg mestrer å legge sammen større tall, f.eks. 3593 + 3993, og jeg tenker jeg skal klare 358 * 395 også.
  • Jeg tror jeg også forstår hva som skal gjøres med parentes.
  • Har en viss anelse om hva partall og oddetall er, og uekte og ekte brøk.
Det ovenfor kunne jeg ikke for fire uker siden, så jeg er på vei. Men jeg trenger virkelig hjelp og jeg spør ikke etter en privat lærer, men heller forslag til hva jeg kan gjøre?

Takker for hjelpen!
Gjest

Helt ærlig talt så høres det ut som en privatlærer er akkurat det du trenger. Før du ringer til en slik en ville jeg derimot brukt en del tid med meg selv for å lære de grunnleggende tingene. Du trenger masse tid og innsats før du forhåpentligvis til slutt vil klare det, men du har en lang vei å gå. Først når du har alt det grunnleggende på plass og forsøker å løse faktiske oppgaver kan du be om hjelp fra en lærer til framgangsmåten.
Ikke tenk på ting som gangetabellen og det der, det kommer naturlig når du har regnet mange nok oppgaver. Bare bruk den tiden du trenger for å få alt innover deg. Matte er et fag hvor du kommer til å få til veldig lite uten basiskunnskapene som gangetabellen.

Når du har et regnestykke som 3*3 skal du alltid forsøke å huske hva det er, men hvis du er usikker bruk kalkulator og gå videre, så får du heller prøve å huske det neste gang. Det samme gjelder formler. Dersom du er usikker forsøker du å komme på hva det var du skulle huske (bruk minst 2 min) og ta en titt i boka dersom du ikke har den fjerneste anelse.
Gå aktivt inn for å lære deg disse tingene. Målet er at du skal slippe å slå opp i læreboka eller bruke kalkulator.
Slik jeg ser det burde du starte på et litt lavere nivå. Hvis jeg var deg ville jeg startet med å se på gamle eksamensoppgaver fra 10.klasse og forsøkt å løse disse. Oppgaver fra ungdomsskolen dekker mye av basiskunnskapene og hjelper deg med å bygge fundamentet som er nødvendig for at du skal kunne bygge videre med 2py. Selv om de ikke er relevante i hva du får på 2py eksamen er de svært relevante for å bli god i matematikk.

Starthjelp må du sørge for selv. For at treneren skal lære deg å bli god til å løpe må du først klare å stable deg selv på beina. Han kan svare på spørsmål du har, men da må du først stille spørsmålene. Han kan pirke på ting med løpeteknikken som gjør at du blir bedre, men da må du først være i gang med å løpe.
(Eksamensoppgaver fra 10.klasse http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver)
berasi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 09/09-2016 18:46

Gjest skrev:Helt ærlig talt så høres det ut som en privatlærer er akkurat det du trenger. Før du ringer til en slik en ville jeg derimot [...]
Setter virkelig stor pris på det du skriver! Jeg tok en titt på eksamensoppgavene du sendte link til, og jeg kjenner igjen noe av det og husker så vidt (uten at det faktisk er nok til å løse oppgavene) hvordan fremgangsmåten var.
Tusen takk for svar, bare det i seg selv var motiverende - Jeg kjøpte nylig en bok med navn "Skolematematikk" som skal visst være ganske universal og gi en innføring i sakene. Når jeg har begynt å lese i den, tenker jeg at jeg burde dra til meg i alle fall litt basiskunnskap om ikke nok til å ringe en privatlærer.

Har dere noen tips på hvordan jeg kan få tak i en privatlærer? Bor ikke akkurat i Oslo eller Bergen - men befinner meg i Sogn og Fjordane.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Jeg vil gjerne diskutere noen ting med deg. Sender deg en PM. :)

Forresten. Du kan repetere veldig mye stoff på sidene til Campus Inkrement:
https://campus.inkrement.no/Home/Catalog

Der ligger det komplette kurs for grunnskolen og for VGS.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Hei!

Jeg kan relatere til historien din. :)

I korte trekk startet jeg på VGS og forsto svært lite av matematikken fordi jeg hadde store hull i kunnskapsbanken fra ungdomskolen. Jeg hadde nok fått til en ståkarakter om jeg forsøkte, men jeg bestemte meg for å gi blaffen i opplegget på VGS og heller jobbe meg systematisk gjennom pensum helt fra bunnen av og tette alle huller. Matematikk er nemlig et slikt fag hvor alt bygger på hverandre.

Jeg kjøpte denne boken, Matematikk på Nytt av John Haugan:

https://www.tanum.no/_matematikk-p%C3%A ... 8256237784

Jobbet meg systematisk gjennom denne og jobbet daglig. Gjorde ALLE oppgaver. Og gjorde mitt aller beste for å forstå. Jeg strøk riktignok på VGS eksamen, men året etter fikk jeg 6 på alle matematikkprøver og fikk 6 i standpunkt karakter på yrkesfaglig linje.

Har siden den gang startet på ingeniørstudier og min siste matematikkarakter der var A.

Mitt budskap er altså at det er mulig å lære seg matematikk og jeg anbefaler nettopp denne boken for det. Et annet lite "triks" mener jeg er å ha en positiv innstilling til faget. Altfor mange skyter seg selv i foten ved å lage seg en forestilling om at matematikk er noe umulig og uoppnåelig. Det er det definitivt ikke. Matematikk er veldig logisk. Man må bare passe på å få med seg alt hele veien. :)

Lykke til! :)
berasi
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 09/09-2016 18:46

Johan Nes skrev:Hei!

Jeg kan relatere til historien din. :)

I korte trekk startet jeg på VGS og forsto svært lite av matematikken fordi jeg hadde store hull i kunnskapsbanken fra ungdomskolen. Jeg hadde nok fått til en ståkarakter om jeg forsøkte, men jeg bestemte meg for å gi blaffen i opplegget på VGS og heller jobbe meg systematisk gjennom pensum helt fra bunnen av og tette alle huller. Matematikk er nemlig et slikt fag hvor alt bygger på hverandre.

Hei, tusen takk for svar! Jeg håper selv at jeg ender opp som deg en dag, for det hadde virkelig gjort seg å faktisk klare faget for en gangs skyld.

Boken du anbefalte har jeg notert, om den boken jeg kjøpte nylig (venter fortsatt på den i posten) blir en jeg sliter med, blir jeg nok også å kjøpe boken du kom med - takk skal du ha!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Kan testamentere for at Johan Nes i løpet av sin tid på dette forumet har vokst enormt i sine matte-kunnskaper.

Og jeg kan testamentere for det samme for min egen del. Jeg morer meg med å se på spørsmålene jeg stilte da jeg først meldte meg inn på forumet her :)
Bilde
Mans best friend

Du kan kanskje motivere deg selv med at det er en "dog eat dog"-verden der ute. Hvis du ikke spiser hunden, så spiser hunden deg. Det var i hvert fall det min koreanske venn fortalte meg en gang.

Verden kommer til å ha en utrolig teknologisk framgang de neste 50 årene. Du bør ha som mål å være en del av dette og da bør du lære deg en del grunnleggende matematikk. Med den rette motivasjonen, så vil det gå lett!
Gjest

berasi skrev:Hei! Håper jeg poster på rett plass, er ganske så ny her med tanke på at jeg registrerte meg bare et par minutter siden.

Saken er at jeg ligger ganske så langt bak når det gjelder matte. På grunnskolen fikk jeg til det meste jeg satt meg ned å faktisk ville lære, men av diverse grunner så skjedde ikke det så veldig ofte, og andre faktorer spilte inn - Om du er enebarn med en singel mor som ikke har noen særlig interesse av kunnskap eller matematikk - og ikke får leksehjelp og er for sjenert til å spørre læreren din, så skal det litt til å mestre faget. Kanskje det er mulig, men det var ikke det for meg. Lekse gjorde jeg aldri.

Men nå i en alder av 20 år vil jeg videre i livet, og jeg blir ferdig med fagbrevet neste sommer og tenker ta påbygg. Jeg visste jeg kom til å slite, så jeg kjøpte 2P-Y boken og har begynt på noen oppgaver, men jeg sliter veldig med den fundamentale kunnskapen som trengs.

Så jeg tenkte dere på dette forumet må være folka jeg burde ta en prat med. For personlig er jeg veldig motivert, og sist gang jeg var så motivert så lærte jeg meg kodespråket PHP. Så jeg tror det er mulig at jeg også blir god i matte en dag, men jeg tror jeg trenger starthjelp slik ting ser ut nå. I alle fall når jeg ikke en gang kan gangetabellen. Jeg har prøvd å pugge, men den renner bare bort og jeg husker ingen ting dagen etterpå.

Hvor burde jeg starte? Jeg er villig til å legge penger i det, så er kanskje nettstudie en vei å gå?

Sorry for det rotete innlegget, - om noe er uklart, bare fortell meg og jeg kan prøve å forklare på en annen måte!

Kan forresten legge til det jeg føler at jeg kan:
  • Noen ting i gangetabellen, f.eks. 2 * 7, 2 * 6, 3 * 5 og slike ting. Kan altså noen, men langt fra alle i tabellen.
  • Jeg føler at jeg mestrer å legge sammen større tall, f.eks. 3593 + 3993, og jeg tenker jeg skal klare 358 * 395 også.
  • Jeg tror jeg også forstår hva som skal gjøres med parentes.
  • Har en viss anelse om hva partall og oddetall er, og uekte og ekte brøk.
Det ovenfor kunne jeg ikke for fire uker siden, så jeg er på vei. Men jeg trenger virkelig hjelp og jeg spør ikke etter en privat lærer, men heller forslag til hva jeg kan gjøre?

Takker for hjelpen!
Jeg er så glad for at jeg ikke er den eneste! Sliter også med matte og det å få alt til å sitte, gikk akkurat ut av vgs (i år), og er nå begynt å pugge all grunnleggende matematikk. Om et år skal jeg ha bestått eksamen i realfagsmatte (trenger r-matte for å studere det jeg vil), noe som i min posisjon virker som et vanskelig mål. Derfor må jeg virkelig stå på fram til da! :) En jeg kjenner som idag jobber med matematikk hver eneste dag, sa til meg at matte var som gresk for han før han en dag satt seg ned med mål om å klare det. Han pugget konstant og gjorde så mange oppgaver at en dag sa det bare "klikk" i hjernen hans og han så logistikken i alt. Så det er ingen tvil om at håpet er der, så lenge viljestyrken er der!
Lykke til!
Svar