Hei,
Jeg er ute etter et 10-sifret tall hvor alle sifrene er forskjellige.
Tallet skal være slik at dersom du tar de X antall første tallene og lager et tall så skal det være delelig på antall siffer.
Altså , de 2 frøste siftene skal være delelig med 2, de 3 første deleig med 3, de 4 frøste delelig med 4, osv.
Hvordan løser jeg en sånn oppgave?
Tall der alle sifrene er forskjellige
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
sjekk denne:Thorbjørn123 skrev:Hei,
Jeg er ute etter et 10-sifret tall hvor alle sifrene er forskjellige.
Tallet skal være slik at dersom du tar de X antall første tallene og lager et tall så skal det være delelig på antall siffer.
Altså , de 2 frøste siftene skal være delelig med 2, de 3 første deleig med 3, de 4 frøste delelig med 4, osv.
Hvordan løser jeg en sånn oppgave?
http://mathforum.org/library/drmath/view/67178.html
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Ikke for hånd, i alle fall.
Jeg klarte å finne en løsning ved hjelp av Python. Jeg fikk ett resultat: 3816547290
3 er delelig på 1
38 er delelig på 2
381 er delelig på 3
osv...
Kode: https://github.com/alrasch/VariousNumbe ... divider.py
Jeg klarte å finne en løsning ved hjelp av Python. Jeg fikk ett resultat: 3816547290
3 er delelig på 1
38 er delelig på 2
381 er delelig på 3
osv...
Kode: https://github.com/alrasch/VariousNumbe ... divider.py
[tex]tall = \sum_{i=0}^{m }a_{i}10^{i}[/tex] hvor [tex]a_{i} \in \{0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 \} \forall i[/tex]
Implikasjonen er et hvis et tall J skal dele selve tallet, så vil:
[tex]J | tall => tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}L[/tex]
Hvor [tex]J = 2^{\alpha}5^{\beta}L[/tex] hvor noen av 2 og 5 faktorene finnes i [tex]10^{m}[/tex], hvor m er maksimal
grad til tallet en skal dele. I tilegg må [tex]2^r2^sL | a_{i},0\leq i\leq m[/tex] hvor r og s er det som resterer av
2 og 5 tall når en er ferdig å faktorisere ut fra [tex]10^m[/tex]
Implikasjonen er et hvis et tall J skal dele selve tallet, så vil:
[tex]J | tall => tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}L[/tex]
Hvor [tex]J = 2^{\alpha}5^{\beta}L[/tex] hvor noen av 2 og 5 faktorene finnes i [tex]10^{m}[/tex], hvor m er maksimal
grad til tallet en skal dele. I tilegg må [tex]2^r2^sL | a_{i},0\leq i\leq m[/tex] hvor r og s er det som resterer av
2 og 5 tall når en er ferdig å faktorisere ut fra [tex]10^m[/tex]
obs...
[tex]J | tall => tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}Q_i[/tex] hvor Q er det som resterer av a_i når tall har blitt
faktorisert ut.
[tex]J | tall => tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}Q_i[/tex] hvor Q er det som resterer av a_i når tall har blitt
faktorisert ut.
Ikke [tex]10^m[/tex]
Antall 2 og 5 som kan trekkes ut er bestemt ut ifra minste i slik at [tex]a_i \neq 0[/tex], dvs [tex]10^i[/tex]
Antall 2 og 5 som kan trekkes ut er bestemt ut ifra minste i slik at [tex]a_i \neq 0[/tex], dvs [tex]10^i[/tex]
hmm...
J | tall <= tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}L
implikasjonen bør være motsatt....
Fordi 27 er delelig med 3, men følger ikke opskriften
J | tall <= tall = J\sum_{i=0}^{m }2^{x_i}5^{y_i}L
implikasjonen bør være motsatt....
Fordi 27 er delelig med 3, men følger ikke opskriften

Helt enig. Har allerede sagt fra, men virker jo ikke som det gikk inn.Aleks855 skrev:pit, du er snart nødt til å lage deg konto, slik at du kan redigere skrivefeil, i stedet for å skrive 4 innlegg på rappen.
Det skaper rot på forumet, og moderatorer må vurdere om det bør ryddes opp.