Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
Siden sommeren er kjedelig, tenkte jeg å bidra med mitt sommer forsknings prosjekt, i tilfelle det kan være interessant.
Her er to oppgaver, som er laget fra noen observasjoner
Bevis at det alltid finnes et primtall [tex]\Gamma < p_{i}[/tex] slik at [tex]p_{i+1} = p_i + p_{i-1} - \Gamma, i > 3[/tex] er et primtall hvor [tex]p_{i}[/tex] og [tex]p_{i-1}[/tex] er et primtall gitt at [tex]p_0 = 2[/tex], [tex]p_1 = 3[/tex] , [tex]p_2 = 7[/tex] og [tex]p_3 = 11[/tex]
Bevis at hvis [tex]\Gamma \leq min(p_i,p_{i-1})[/tex] så får vi enten en følge av nye primtall til et punkt [tex]p_{i+\Delta}>p_{i}[/tex] eller så går vi i en syklisk følge.
Det som menes er at det eksisterer et primtall mindre enn [tex]p_i[/tex], ikke nødvendigvis lik
for alle i slik at formelen er oppfylt, gitt betingelsene.
Ikke at dette er noen spesiell observasjon jeg har gjort, egentlig helt triviell. Men det er greit å ha en systematisk måte å bygge opp primtall fra 3 andre, hvor avstanden mellom dem vokser raskt, slik at en finner fort store primtall.
Bevis eller motbevis at det alltid finnes et primtall [tex]\Gamma_{i} < p_{i}[/tex], ikke nødvendigvis alle like, slik at [tex]p_{i+1} = p_i + p_{i-1} - \Gamma_{i}[/tex] er et primtall hvor [tex]p_i[/tex] og [tex]p_{i-1}[/tex] er et primtall gitt at [tex]p_0 = 17[/tex]
Men hva er p_i i sammenhengen din, er det primall nummer i(eventuelt en forskyving siden du starter med p_0=17), eller tar du ut en delmengde av primtallene. Går du gjennom alle, stemmer det ikke pga. mit tidligere moteksempel.
Hint: Hva er implikasjonen av at det ikke finnes et primtall [tex]p_x[/tex] gitt en vilkårlig [tex]p_y[/tex] slik at [tex]p_x < p_y[/tex], slik at differansen er et primtall
Hint: Hva er implikasjonen av at det ikke finnes et primtall [tex]p_x[/tex] gitt en vilkårlig [tex]p_y[/tex] slik at [tex]p_x < p_y[/tex], slik at differansen er et primtall
Sånn serr, lag deg en bruker...
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.