Hei! Jeg har et problem i Geogebra.
Når jeg skal finne ut et vinkel i et trekant på CAS og jeg får ikke riktig vinkel, men et annet svar:
Det er et problem i min CAS og/eller geogebra.
Når jeg skriver dette på CAS:
3.5^2=3.3^2+5.5^2-2*3.3*5.5*cos(x°)
Får jeg svar:
x=682.74
Men det er feil, fordi jeg prøvde i min andre PC og fikk et annet svar.
Håper noen kan hjelpe meg! Jeg har heldag i matte på Mandag!
Tusen takk
Cosinussetningen på CAS
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
Fysikkmann97
- Lagrange

Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.
-
Hannah Sophie Meier
Fysikkmann97 wrote:Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.
Nei, jeg tror egentlig ikke det. Fordi jeg prøvde å skrive akkurat samme i en annen PC, men da fikk jeg x= 37.26.
Kan du være så snill og hjelpe meg ved å spør noen du kjenner?
Takk
-
Fysikkmann97
- Lagrange

Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
-
Hannah Sophie Meier
Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
-
Fysikkmann97
- Lagrange

Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
Hannah Sophie Meier wrote:Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"
-
Hannah Sophie Meier
Men, grader tegn jeg brukte var fra CAS. JFysikkmann97 wrote:Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
-
Hannah Sophie
Kjemikern wrote:Hannah Sophie Meier wrote:Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"
Men det er det tegnet jeg har brukt og jeg brukte det som du sa, men jeg får bare feil svar
-
Hannah Sophie Meier
Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
Hannah Sophie Meier wrote:Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131
-
Hannah Sophie
Kjemikern wrote:Hannah Sophie Meier wrote:Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131
Her er bilde av mitt CAS:
http://postimg.org/image/r9t4i3kk1/
Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!