Hva er binomialkoeffisienter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sheriff
Noether
Noether

Heisann

Sitter og koser meg med kapittel 7 i Sinus S1 boka. De pangstarter kapittelet med binomialkoeffisienter uten å vie ett eneste ord om hva det er og hva det brukes til. Jeg forstår ikke hva det er til eller hvordan det fungerer. Hva er binomial, hva er koeffesienter og hvordan er de relatert?

Og jeg skjønner heller ikke hvordan man bruker dette i Pascals trekant for å for å regne ut (a+b)^3, (a+b)^4 osv? Jeg skjønner ikke hvordan man "regner" ut dette.

Kan noen prøve å forklare det uten kjempekompliserte forklaringer? Har forsøkt å Google, men blir ikke klokere av den grunn (både på norsk og engelsk).

Sånn som her. Er det noen logikk som gjør at man kan gå rett fra (a+b)^4 = <langt bokstavuttrykk her> eller må man regne det ut, noe som boka ikke viser?
IMG_1103.JPG
IMG_1103.JPG (1.57 MiB) Viewed 3022 times
Last edited by sheriff on 10/03-2016 20:59, edited 2 times in total.
Guest

binomial er en funksjon med to ledd
koeffisient er tallene du finner foran variabler som f.eks. 2 i 2x
Guest

hvis du leser teksten som står rett under er det temmelig godt forklart.
Koeffisientene til leddene $a^4, a^3b ..$ er de samme som tallene i Pascal sin trekant.
I tillegg minker eksponenten til a med 1 og eksponenten til b øker med 1 for hvert ledd (f.eks. $a^4b^0$ blir til $a^3b^1$

Pascals trekant:
-------------------------------------------------------------------1------------------------------------------------$n=0$----------------------
----------------------------------------------------------------1------1---------------------------------------------$n=1$--------------------
-------------------------------------------------------------1-----2-----1---------------------------------------------$n=2$------------------
----------------------------------------------------------1----3 -----3-----1--------------------------------------------$n=3$----------------
--------------------------------------------------------1----4-----6-----4----1-------------------------------------------$n=4$--------------
.
.
Legg merke til den siste linjen(den fjerde, n=4). Hvilke tall er det som står der, og hvilke tall er det som står foran leddene dine (koeffisientene)?

1 4 6 4 1

1$a^4b^0 + $4$a^3b^1 + $6$a^2b^2 +$ 4$a^1b^3 + $1$a^0b^4$

$a^4 + $4$a^3b + $6$a^2b^2 +$ 4$ab^3 + b^4$

Skal du regne ut $(a+b)^4$ kan du altså bruke den fjerde linja i Pascals trekant. Skal du regne ut $(a+b)^3$ kan du bruke den tredje osv.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Hei, denne linken kan også være til nytte: http://ndla.no/nb/node/103549

På oppgave 4 ser du sammenhengen mellom hvordan den n-te raden i Pascals talltrekant tilsvarer koeffisientene når du ganger ut parantesen som er opphøyd i n'te.
sheriff
Noether
Noether

Jeg fatter fremdeles ikke hvordan man får disse uttrykkene ut i fra den trekanten som "Gjest" har lagd ovenfor, hvordan får man de leddene i bokstavuttrykket? Jeg ser eksponentene og koeffesientene (altså mønsteret) men ikke oppbygningen og fremgangsmåten for å få leddene sånn.
Drezky
Hilbert
Hilbert

sheriff wrote:Jeg fatter fremdeles ikke hvordan man får disse uttrykkene ut i fra den trekanten som "Gjest" har lagd ovenfor, hvordan får man de leddene i bokstavuttrykket? Jeg ser eksponentene og koeffesientene (altså mønsteret) men ikke oppbygningen og fremgangsmåten for å få leddene sånn.
Skjekk linken:

https://www.khanacademy.org/math/algebr ... al-theorem
Du vil forstå, tro meg :)
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
sheriff
Noether
Noether

Drezky wrote:
sheriff wrote:Jeg fatter fremdeles ikke hvordan man får disse uttrykkene ut i fra den trekanten som "Gjest" har lagd ovenfor, hvordan får man de leddene i bokstavuttrykket? Jeg ser eksponentene og koeffesientene (altså mønsteret) men ikke oppbygningen og fremgangsmåten for å få leddene sånn.
Skjekk linken:

https://www.khanacademy.org/math/algebr ... al-theorem
Du vil forstå, tro meg :)
Takk skal du ha! :D Khan is the man 8-)
Post Reply