Algebra

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
AuneSand

Vis at $\sin 10$ er irrasjonalt. (grader selvfølgelig)
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Skriver dette kjapt før jeg stikker på jobb, men her er et hint;

La $x = \sin10$

Bruk trippel-vinkel-formelen herfra: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... e_formulae

Da får vi $-4x^3 + 3x = \sin30 = \frac12$

Da er $x$ løsningen på likninga $-8x^3 + 6x - 1 = 0$.

EDIT: Ser i etterkant at dette var ei nøtt, og jeg skrev som om det var leksehjelp.
Bilde
AuneSand

Du er godt på vei da. Hvordan kan man vise at det du sitter med ikke har rasjonalr løsninger?
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har ikke testa det, men Rational Root Theorem vil nok holde.

Dersom ingen av $\{\pm 1, \pm\frac12, \pm\frac14, \pm\frac18\}$ er røtter for likninga, så må løsninga være irrasjonal, og siden løsninga er sin10, så er det i boks!

Eller er jeg på villspor?
Bilde
AuneSand

Det ser ut til å holde ja.

Substituerte selv $y = -2x$ slik at man får $y^3 - 3y + 1 = 0$. Substituer så $z = y + 2$ slik at vi ender opp med
$z^3 + 6z^2 + 9z + 3$. Eisensteins kriterie for $p = 3$ sammen med at $z^3 + 6z^2 + 9z + 3$ er irredusibel over heltallene (må teste $\pm 1, \pm 3$) gir at polynomet er irredusibelt over de rasjonale tallene.
Svar