Tips til R1-eksamen?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
tomno
Fibonacci
Fibonacci

Jeg vet det finnes et par andre poster på dette, men tenkte det var greit å starte en ny thread nå som eksamen er lagt opp litt annerledes.

Jeg har strøket på R1-eksamen 2 ganger før fordi jeg aldri har hatt undervisning, og kun har P-matte fra vgs. I år har jeg hatt undervisning på Sonans, og føler det går litt bedre. Jeg er likevel veldig usikker på mye av stoffet. Jeg skal gå gjennom eldre eksamener ihvertfall, men lurer på om noen har konkrete tips til andre ting jeg burde bruke de siste dagene før eksamen på? Noen kapitler som er viktigere enn andre?
Daizy
Pytagoras
Pytagoras

Hvordan er eksamen lagt opp, ettersom du sier det er annerledes? Dette har jeg ikke fått med meg :P
tomno
Fibonacci
Fibonacci

Daizy wrote:Hvordan er eksamen lagt opp, ettersom du sier det er annerledes? Dette har jeg ikke fått med meg :P
Om jeg har forstått det riktig, er det endret timefordeling på del 1 og del 2. Altså, 3 timer på del 1 og 2 timer på del 2.
fredrikstadgutten

Mitt tips er å se over de oppgavene som kan komme på del 1 og del 2 som handler om praktiske ting. Altså der vi får oppgitt en figur og bokstaver til sider, og der vi skal finne radiuser, samt vektorfunkjorer og sannsynlighetsoppgaver. del 1 er finnes det alltid likninger, likningen til sirkelbuen, plynomdivisjon, en sannsynlighetsoppgave, noen (ln) med e som gruntall..
vgb
Noether
Noether

Regn eksempeleksamenen fra UDIR, spesielt del 2. Da får du en føling på hvordan CAS og graftegneroppgavene (som er nye av året) vil bli.
Regn også gamle eksamener, blir sikkert en del likt.
Ellers gjelder det å ha et tryggest mulig fundament. Derivasjonregler, regneregler for vektorregning, polynomdivisjon og faktorisering, basic funkjsonslære og de ulike sannsynlighetsmodellene er vel kanskje det vikigste å kunne i R1, dersom målet er å stå.
tomno
Fibonacci
Fibonacci

Det er å stå som er målet, ja.
Føler jeg har veldig god kontroll på noe, som derivasjon, drøfting og faktorisering av av funksjoner, likninger, grenseverdier og enkel sannsynlighet, geometri og vektorer.

Håper dette er nok til å bestå. Er eksamene som regel vanskeligere enn eksempeleksamenene, eller ligger de ofte på samme nivå? Hva synes dere om årets eksempeleksamen?
Post Reply