Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Stimorolextra

Oppgaven er å derivere denne:
[tex]\frac{(x-36)^2}{25}(9-x)[/tex]

Jeg får [tex]\frac{(x-36)}{25}(-x+54)[/tex].

Dette stemmer ikke overens med fasiten som sier at svaret er [tex]-\frac{3(x-36)}{25}(x-18)[/tex]

Skjønner virkelig ikke hva jeg har gjort galt og hvordan jeg skal komme frem til fasitsvaret....
Lektorn
Riemann
Riemann

Bruker du både produkt- og kjerneregelen?
FAB
Noether
Noether

[tex]\frac{1}{25}[/tex] [tex]\left [ (x-36)^{2}(9-x) \right ][/tex] Bruk produktregelen på bare det innenfor klammen min. PS: [tex]\left ( 9-x \right )[/tex]'= (-1). Det kan være en fortegnsfeil hos deg.
Stimorolextra

FAB skrev:[tex]\frac{1}{25}[/tex] [tex]\left [ (x-36)^{2}(9-x) \right ][/tex] Bruk produktregelen på bare det innenfor klammen min. PS: [tex]\left ( 9-x \right )[/tex]'= (-1). Det kan være en fortegnsfeil hos deg.

Får dessverre samme som i sted. Jeg deriverer og bruker både kjerneregel og produktregel.

Da blir det [tex]\frac{1}{25}(x-36)(2(9-x)-(x-36))[/tex]

Usikker på om jeg er på rett vei, og hva jeg i så fall skal gjøre videre for å få det som står i fasiten.
FAB
Noether
Noether

[tex]\frac{1}{25} \left [ (x-36)^{2} (9-x) \right ]'=\frac{1}{25}\left [2(x-36)(9-x)+(x-36)^{2}(-1) \right ][/tex]=[tex]\frac{1}{25}\left [ (x-36)((2(9-x)-(x-36)) \right ][/tex]=...?
Stimorolextra

FAB skrev:[tex]\frac{1}{25} \left [ (x-36)^{2} (9-x) \right ]'=\frac{1}{25}\left [2(x-36)(9-x)+(x-36)^{2}(-1) \right ][/tex]=[tex]\frac{1}{25}\left [ (x-36)((2(9-x)-(x-36)) \right ][/tex]=...?
Det er nå det stopper opp for meg....

Videre får jeg [tex]\frac{1}{25}(x-36)(18-2x-x+36)[/tex]
[tex]\frac{1}{25}(54-3x)[/tex]

Hva gjør jeg nå? Tror jeg må få bort -3, men vet ikke helt hvordan???? Dele på?
madfro

Fortsett med å trekke sammen i de to parantesene

[tex]\frac{1}{25} (x - 36)(54 - 3x)[/tex].

Hva får du da?
Stimorolextra

madfro skrev:Fortsett med å trekke sammen i de to parantesene

Hva får du da?

[tex]= \frac{1}{25}(54x-3x^2-1944+108x)[/tex]

??? Sånn??? Denne sitter visst langt inne. :roll: :oops:
Hva gjør jeg nå?
madfro

Akkurat slik ja :)

Nå har du en 2. gradslikning inni parantesen, der du kan trekke -3 utenfor.
Videre kan du faktorisere denne...
Stimorolextra

madfro skrev:Akkurat slik ja :)

Tusen takk!! Denne har jeg virkelig brukt lang tid på, men ser nå at den ikke var så utrolig vanskelig like vel. Håper likevel dette tilsvarer høyt nivå/mange poeng på eksamen/tentamen, hvis ikke er nok jeg veldig dum, høøh. :lol:
Stimorolextra

madfro skrev:Akkurat slik ja :)

Tror ikke jeg fikk det til likevel, stemte ikke med fasiten. :?

[tex]\frac{1}{25}*(-3)(x^2-54x-648)[/tex]

Og så blir løsningen av andregradsligningen 64.1070 og -10.107??? Ser ikke hva jeg har gjort feil
madfro

Hei igjen!

Jeg kom også på en alternativ måte å løse oppgaven på, som er litt enklere å unngå feil i :-)

Dersom du ganger ut alle parantesene med en gang, så får du et tredjegrads polynom...
Det er jo ingen problem å derivere slik at man får et 2.grads polynom som kan faktoriseres :-)
madfro

madfro skrev:Fortsett med å trekke sammen i de to parantesene

Hva får du da?

Hei igjen! :)

Beklager at jeg ikke har sett dette før, gikk litt for fort i svingene her...

Når du har kommet til utrykket over, så trekker du bare -3 ut som en faktor fra den siste parantesen, så har du fasitsvaret! :)
Svar