Skjæringspunkt mellom to kurver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Geogeo
Pytagoras
Pytagoras

Hei, sitter fullstendig fast på en oppgave skjæringspunkt mellom to kurver (eller en kurve og en linje).

5.29
Finn skjæringspunktene mellom linja x=-2t y=t+1
Og kurven x=2t-3 y=t^2+2t

Jeg har arbeidet med oppgaven i 2 timer. Får ikke noen svar til å stemme. Har løst ligningene for s og t, men ingenting ser ut til å gi riktig svar. Enten gjør jeg noe feil, eller så er fasiten feil. Kan noen gi meg en te-skje forklaring på dette? Er ekstremt frustrert og irritert.

Setter pris på alle svar! Takk på forhånd!
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Kan du vise utregningen du har gjort?
Lektorn
Riemann
Riemann

Geogeo wrote:Kan noen gi meg en te-skje forklaring på dette?
I skjæringspunktet/ene er x-koordinaten til linja lik x-koordinaten til kurven, og likedan for y-koordinatene.

Vanskelig å hjelpe deg noe mer når du ikke viser hvor du snubler..
Geogeo
Pytagoras
Pytagoras

Vel det er rett og slett at jeg ikke kommer noen vei, jeg skjønner ikke nok til å gjøre stort.. Jeg setter s inn for t i ene ligningssettet, slik at jeg har:

-2t = 2s-3
Og
t+1=s^2+2s

Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre herifra.. Eksempelet i boka er et stort uoversiktlig kaos.. Ingen begrunnelser eller noe som helst.
Har prøvd å løse ligningene for t, og får av den andre ligningen at t=s^2+2s-1

Men jeg føler jeg går i sirkler med å løse ligningen slik gang på gang, hvordan forsvinner s og t slik jeg får skikkelige verdier?
Tror eksempelet forvirrer meg mer enn nødvendig her, dette kan umulig være så komplisert som jeg gjør det for meg selv..
Ajeey
Fibonacci
Fibonacci

Kan du innsettingsmetoden for å løse to likninger med to ukjente? Du sa du tror det står feil i fasiten, hva står det i fasiten?
Geogeo
Pytagoras
Pytagoras

Ajeey wrote:Kan du innsettingsmetoden for å løse to likninger med to ukjente? Du sa du tror det står feil i fasiten, hva står det i fasiten?
Fasiten er sikkert riktig da, jeg kommer bare ikke frem til punktene.. Fasit sier: (-10,4 , 6,2) og (-1,6 , 1,8)

Har problemer med å komme frem til noe som helst punkt.. Om noen kunne vist meg en utregning hadde det vært utrolig fint. Jeg bruker vanligvis å skjønne det meste, men denne oppgaven har gått meg hus forbi..
Lektorn
Riemann
Riemann

Fasiten er rett.

Hvis du ikke har peiling på innsettingsmetoden bør du se på den og regne enklere oppgaver før du tar denne oppgaven. Med enklere oppgaver tenker jeg på 2 ligninger som begge er lineære.

Fremgangsmåten er kort fortalt at du tar den ene likningen og løser med hensyn på den ene variabelen (f.eks. s=....).
Uttrykket for denne variabelen setter du inn i den andre likningen, slik at du da får en likning med bare en variabel. Løs likningen, og når du har løsning på den ene variabelen setter du inn den i den første likningen.
Post Reply