R1/R2 VS Matematikk på universitets- og høyskolenivå?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Go_Rilla
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 12/07-2012 18:00

Johan Nes skrev:
Jeg interesserer meg for matematikk og tror nok jeg hadde fått 6 i R2 om jeg hadde hatt litt bedre tid på meg. Kunne sikkert fått 4 på eksamen også om jeg disponerte tiden min bedre (ble ikke ferdig).
Jeg tror også at du ville ha fått det, spesielt hvis du hadde brukt to semestre på det samme pensumet.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

fuglagutt skrev:Matematikk 1 og matematikk 2 på NTNU består av kalkulus i én variabel (matte 1) og kalkulus i flere variabler (matte 2). Å ha god forståelse fra R2 vil helt klart være en stor fordel, men om man jobber hardt i begynnelsen av året så er det ingen umulighet å ta igjen forspranget. Dog krever det at du jobber ganske hardt og går for forståelse framfor å pugge formler ;)
Skjønner. Nå skal ikke jeg studere på NTNU, men det er vel mye av det samme tenker jeg.

Jeg er motivert for å jobbe ganske hardt, så får vi se om det holder. Er ikke bekymret for å stå, men jeg sikler jo på en A eller i det minste en B. :)
Go_Rilla skrev:
Johan Nes skrev:
Jeg interesserer meg for matematikk og tror nok jeg hadde fått 6 i R2 om jeg hadde hatt litt bedre tid på meg. Kunne sikkert fått 4 på eksamen også om jeg disponerte tiden min bedre (ble ikke ferdig).
Jeg tror også at du ville ha fått det, spesielt hvis du hadde brukt to semestre på det samme pensumet.
Vi får håpe det. :)

Jeg spurte UiO om det i forbindelse med noen andre spørsmål og fikk dette svaret:

Emnene som inngår i MIT-programmet første semester, spesielt MAT1100 og MAT-INF1100 vil det være fordelaktig å ha R2 i fra tidligere. Det er ikke slik at man nødvendigvis bruker alt man lærte direkte, men det er en fordel å ha vært borti en del ting slik at man slipper å bruke tid på å lære dette i tillegg til det man egentlig skal lære.
Svar