Hvem er alle sammen her inne?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

http://www.math.ualberta.ca/mss/misc/A% ... pology.pdf

Ctrl + F
Søkeord: "young man's game"
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hoksalon skrev:http://www.math.ualberta.ca/mss/misc/A% ... pology.pdf

Ctrl + F
Søkeord: "young man's game"
Tatt fra 73 år gammel litteratur. Hardy var en flott matematiker, men læremetodene har endret seg drastisk på 70 år, og alle har tilgang på all den informasjonen de trenger for lære nøyaktig det de vil. Og som jeg har nevnt, så er matematiske evner veldig avhengig av mengdetrening, så jo flere ringer man har i tverrsnittet sitt, jo større predisposisjon har man for mengdetrening.

Nå vet ikke jeg hvor seriøs du er i det du siterer, men ja. Jeg er uenig med Hardy. Han hadde kanskje rett da, men historien har endret seg.
Bilde
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Hoksalon skrev:http://www.math.ualberta.ca/mss/misc/A% ... pology.pdf

Ctrl + F
Søkeord: "young man's game"
Dette er et klassiskt autoritetsargument. Bare fordi berømte Hardy sier det, behøver det ikke være sant.

Fra spøk til revolver, det Hardy snakker om her er evnen til å gi vesentlige bidrag til matematikk, ikke evnen til å lære matematikk.
Kanskje Hardy har rett, kanskje ikke, men han snakker kanskje heller ikke om det du tror han snakker om.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Se der ja! :)

Morsomt å høre litt mer om folkene bak nicket. Mange av dere her inne er jo mine matematiske forbilder, så det er morsomt å bli litt bedre kjent. Også interessant å se at en del av dere ikke alltid har hatt interessen eller synes at matematikk har vært superenkelt.

For min del håper jeg at jeg greier å gjøre det bra til høsten på ingeniørutdanning eller en annen realfagslinje, men jeg frykter at fundamentet mitt ikke er godt nok til å få toppkarakter.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

For å dra den tilbake ontopic.

Jeg er 28 år med fagbrev som mekaniker. Etter å ha jobbet noen år, ønsket jeg å ta påbyggning til ingeniør. Som mange andre, behersket jeg ikke matte mens jeg gikk på ungdomskolen/vgs. Siden matte var et nødvendig onde, måtte jeg lære meg det, og mens jeg tok forkurs for ingeniør slo det meg hvor utrolig elegant matematikk er, og hvor utrolig anvendelig fysikk er. Jeg tok en master i fysikk, men endte opp som ingeniør likevel.. :P

Lurker for det meste på åpent forum i disse dager, da livssituasjonen ikke tilater meg å følge med på andre forum. Jeg tenkte å ta opp igjen tråden med matematikk i sommerferien, da jeg aldri fikk helt dreisen på vector calculus. Gleder meg til å gyve løs igjen :D
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Dinithion skrev:For å dra den tilbake ontopic.

Jeg er 28 år med fagbrev som mekaniker. Etter å ha jobbet noen år, ønsket jeg å ta påbyggning til ingeniør. Som mange andre, behersket jeg ikke matte mens jeg gikk på ungdomskolen/vgs. Siden matte var et nødvendig onde, måtte jeg lære meg det, og mens jeg tok forkurs for ingeniør slo det meg hvor utrolig elegant matematikk er, og hvor utrolig anvendelig fysikk er. Jeg tok en master i fysikk, men endte opp som ingeniør likevel.. :P
Interessant historie. Betyr det at du videreutdannet deg etter masteren eller at du fikk deg en ingeniørjobb? Går ut fra det sistnevnte. :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Johan Nes skrev:Interessant historie. Betyr det at du videreutdannet deg etter masteren eller at du fikk deg en ingeniørjobb? Går ut fra det sistnevnte. :)
Sistnevnte, ja. :)

(Begge hadde postcount på 2^n :shock:)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

espen180 skrev:
Hoksalon skrev:http://www.math.ualberta.ca/mss/misc/A% ... pology.pdf

Ctrl + F
Søkeord: "young man's game"
Dette er et klassiskt autoritetsargument. Bare fordi berømte Hardy sier det, behøver det ikke være sant.

Fra spøk til revolver, det Hardy snakker om her er evnen til å gi vesentlige bidrag til matematikk, ikke evnen til å lære matematikk.
Kanskje Hardy har rett, kanskje ikke, men han snakker kanskje heller ikke om det du tror han snakker om.
Alder er ingen betydelig begrensning om du vil slå opp i en mattebok og lese deg opp. Det er noe helt annerledes å begi seg ut på et vanskelig problem, og ha nye ideer om hvordan man skal løse det. Man må være voldsomt kreativ, i tillegg til å ha en komplett forståelse av matematikken. Dette krever mengdetrening, selvsagt, men jeg tror det også behøves litt mer enn bare det.
Moebius
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 06/05-2013 14:05

Moebius

Vokst opp i et svært belasta hjem. Har alltid vært flink i matematikk. Regnet meg ut av barneskolen de første årene. Etter det sluttet jeg å gjøre lekser. Begynte å studere ingeniørfag, så økonomifag. Nå gir jeg opp livet og begynner å studere ren matematikk.
wingeer
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 24/05-2008 17:22
Sted: Trondheim

espen180 skrev:I likhet med andre her var jeg ikke særlig interessert i matematikk i starten. Som vektormannen gjorde det også middels i matte på ungdomsskolen, og jeg husker ennå at jeg slet med bokstavregning i 1T. Jeg innså min interesse for matematikk rundt julen da jeg gikk 1. året på vgs. Siden da har jeg hatt matematikk som fritidssyssel. Jeg falt også for kjemi og fysikk, og hovedinteressen min har skiftet mellom disse tre mange ganger.
Det er ganske interessant at det er så mange av oss som gjorde det dårlig på ungdomsskolen. Jeg er selv en av de. Kunne ikke løse ligninger da jeg gikk ut av 10ende. Men interessen blusset opp på videregående.

Marius, 22 år, begynner på master i matematikk ved NTNU til neste høst.
Har tatt en 4års-bachelor ettersom jeg ikke visste helt hva jeg ville ta master i. Har endt opp med at funksjonalanalyse er det som interesserer meg mest og faller lettest for meg, så jeg ender opp med det. Ellers driver jeg også med olympisk vektløfting på fritiden. Kort og godt!
M.Sc. Matematikk fra NTNU.
Brahmagupta
Guru
Guru
Innlegg: 628
Registrert: 06/08-2011 01:56

Gard, 20 år. Går førsteåret matematikk på UIO. Matematikk og naturfag ble raskt favorittfagene utover i ungdomskolen grunnet en svært flink og engasjert lærer.
Den virkelige interessen kom gjennom Abelkonkurransen. I vg1 anså jeg meg selv som ganske flink i matte og ble svært satt ut da jeg satt på runde 1 og ikke fikk til
nesten noen oppgaver. Begynte deretter å finne oppgaver på nettet og regne på fritiden. Andre året klarte jeg å komme til finalen og siste året kom jeg på en andreplass
og fikk også vært med i IMO i Argentina. Selv om det nå ikke er mer konkurransematte er jeg svært glad i nøtter og problemløsning. Favorittemnene er nok tallteori og algebra. Utenfor studiene trener jeg en god del, for det meste løping og sykling. I tillegg driver jeg mye med musikk.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Denne tråden ble akkurat linka fra ranking-tråden, og jeg ser at i alle fall mitt innlegg er litt utdatert, så hvorfor ikke oppdatere?

Heter fremdeles det samme.

Gjorde ferdig dataingeniør, og fikk meg jobb hos Sportradar, som full-stack webutvikler, og er veldig fornøyd!

Jobber fremdeles med UDL, selv om mesteparten av tida nå går med til å utvikle versjon 2.0, fremfor å lage videoer.

(Beta kan ses her: http://alecdev.no - Er i ganske konstant endring mens jeg bestemmer meg for hva jeg vil. Jeg er elendig på design, men stødig på funksjonalitet, og det er det som står mest sentralt. Kom gjerne med innspill.)

Gleder meg til å fortsette med å både lære og lære bort matematikk, når jeg får lansert den nye sida offisielt :)

Etter litt oppfriskning håper jeg på å kunne hoppe uti litt gruppeteori og videre til algebra.
Bilde
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Kjemikern 21 år.
Master student.
Jobb: Privatlærer, og ringevikar ved VGS og ungdomsskole
Favoritt grunnstoff: Platina

Når jeg var liten hadde jeg store drømmer om å bli den nye Zidane eller Ronaldinho, dette endret seg da jeg begynte på VGS og brakk foten. Karrieren gikk under, og fokuset kom på skole. Har alltid vært glad i matematikk og et av grunnene er at pappa introduserte meg til algebra tidlig i livet(6-7 år). Fordypet meg videre i matematikk, kjemi og fysikk.
Litt ironisk er at fire dager før min første kjemi prøve, sverget jeg til at jeg aldri skulle jobbe mer med kjemi i livet(dro til rådgiver for å spørre om jeg kunne bytte programfag, dette var derfor ikke mulig og jeg ble stuck med det). To dager senere, etter at faktisk forsto hva jeg drev med tenkte jeg, kanskje jeg vil allikevel vil bli noe innenfor kjemi. Gløden for fysikk og matematikk falt nedover, mens kjemien ble bare mer og mer spennende. Vært med i kjemiolympiaden, men ikke tatt finalen pga. kyssesyken.

Tok mange emner i kjemi og matematikk i de første årene i universitetet.
Har en bachelor i kjemi, og jobber meg oppover mot master i teoretisk kjemi(med fokus på fysikale og termodynamiske egenskaper ved molekyler, spesielt store organiske molekyler). Har videre planer om å ta en PhD i kjemi.

En gang i blant liker jeg å kaste meg ut i matematiske nøtter. Noen ganger klarer jeg det, andre ganger er jeg på bærtur.

Har kjent til matematikk.net siden 2010, og fått stor hjelp av moderatorene her inne da jeg har slitet med matematikk på høyere nivå. Har som regel vært anonym, "Gjest, Gjest2". Stor takk til Janhaa(hjulpet meg med kjemi), Aleks855, Nebuchadnezzar, plutarco, og espen180 som er litt mindre aktiv per dags dato. Stor takk til alle andre faste brukere, og "gjestene" som også har hjulpet meg da jeg har trengt hjelp.

Nå ønsker jeg å "gi" noe tilbake og er et av grunnene for at jeg lagde en bruker i fjor.
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Espen180, 24 år.

Siden mitt forrige innlegg i denne tråden har jeg kommet inn på og avsluttet masterstudiet og besitter nå en stipendiatstilling.

Interessen for matematikk holdes ved like av de små 'eureka'-momentene som av og til finner sted når bitene faller på plass etter langt og hardt arbeid.

Desverre har økt arbeidsmengde medført mindre tid og krefter til overs for matematikk.net. Jeg stikker nesa innom i ny og ne, men logger inn kun når jeg skriver noe. Derfor kan det godt hende at dagens aktive brukere ikke har noe forhold til meg, men her er jeg altså.
Svar