Hvem er alle sammen her inne?

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Johan Nes
Fermat
Fermat
Innlegg: 705
Registrert: 23/01-2012 12:56

Heisann,

Det hadde vært litt morsomt å høre hvem alle her inne er og hva dere driver med. Jeg kan begynne.

Johan Nes

28 år gammel mann som strøk i matematikk første år på allmenn. Jeg strøk bevisst, da jeg innså at hullene mine var for store til å henge med ettersom jeg i praksis sov meg gjennom ungdomskolen (skulle bli rockestjerne). Jeg begynte derfor å studere ungdomskolepensum på egenhånd og fikk 6 i alle prøver og 6 i standpunkt på yrkesfaglig skole året etterpå når jeg byttet linje.

Jeg endte opp som tømrer, men ønsker å videreutdanne meg og holder nå på med R1 og R2 og har planer om å begynne på en realfaglig utdannelse til høsten, sannsynligvis en ingeniørutdanning. Jeg har blitt skikkelig glad i matematikk, men merker at jeg fortsatt har huller i fundamentet og at jeg mangler mengdetreningen som må til for å virkelig bli god. Men jeg skal fortsette å jobbe med matematikken i sommer, så jeg håper at jeg greier å gjøre det bra til høsten. Synes matematikk er ultrainteressant og angrer på at jeg ikke begynte før. Forhåpentligvis er det ikke for sent.

:)
microtex
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 21/10-2002 10:44

microtex
Skjegg. Liker Linux og bukseseler. Lærte om Laplace og Fourier under den kalde krigen. Rangerer matematikk.net høyt på en glidende skala fra i til $\pi$. Følger med her for den grinebiterske glede å se hvordan ungdommen sliter.
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Emomilol

Industriell matematikk 3dje året, NTNU. Har hatt et par emner sammen med andre her på forumet.
svinepels
Descartes
Descartes
Innlegg: 411
Registrert: 19/12-2010 22:15
Sted: Oslo

Jeg går bachelor i matematiske fag på NTNU, andre år.

Var hverken spesielt begavet eller interessert i matematikk på ungdomsskolen. Jeg gjorde det middels i 1T i første klasse på videregående, og valgte derfor S-matematikk videre. I andre klasse fikk jeg imidlertid en slags åpenbaring om hvor interessant matematikk egentlig er, og et helt nytt syn på faget.

Er veldig fornøyd med studievalget, for nå jeg betrakter ikke bare matematikk som skolearbeid, men som en hobby. Har begynt å komme godt inn i matematikkens abstrakte verden, og jeg liker det jeg ser!
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg er 23 år og går tredje år på lektorutdanning i realfag på NTNU, retning fysikk og matematikk med matematikk som primært fag.

Programmering er egentlig det som har vært (og er fortsatt) hovedinteressen min fra jeg var ganske ung, og matematikk i seg selv var egentlig svært uinteressant (selv om jeg brukte mange matematiske konsept i programmeringen :P). På grunn av elendig matematikkundervisning på ungdomsskolen satt jeg igjen med et inntrykk av at matematikk var snakk om å pugge flest mulig regler og metoder. Jeg fikk i likhet med svinepels en slags åpenbaring da jeg begynte på andre året på VGS. Jeg var på nippet til å gå over på P eller T-matte, men valgte heldigvis R1. Takket være en flink lærer som hele tiden hadde et stort fokus på å forstå de matematiske konseptene, begynte brikkene å falle på plass.

Har alltid likt å forklare og lære bort ting, så lektorutdanninga virket som et bra valg. Angrer stort sett ikke på det, selv om jeg noen få ganger har ønsket jeg gikk informatikk eller datateknikk i stedet.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Jeg er 21 år og går 3. år på NTNU, frie studier, men formellt i Bachelor i fysikk.

I likhet med andre her var jeg ikke særlig interessert i matematikk i starten. Som vektormannen gjorde det også middels i matte på ungdomsskolen, og jeg husker ennå at jeg slet med bokstavregning i 1T. Jeg innså min interesse for matematikk rundt julen da jeg gikk 1. året på vgs. Siden da har jeg hatt matematikk som fritidssyssel. Jeg falt også for kjemi og fysikk, og hovedinteressen min har skiftet mellom disse tre mange ganger.

Da jeg først begynte på universitetet, trodde jeg at kjemi var min store interesse, for deretter å skifte til fysikklinjen etter ett år. Det var ikke før i fjor, da jeg tok kurset TMA4190 Mangfoldigheter, at jeg innså at min interesse for matematikk var større enn min interesse for fysikk. Neste semester håper jeg å komme inn på masterstudiet i matematikk.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4555
Registrert: 12/12-2008 12:44

-navn: gustav
-liker best analyse og topologi
-liker minst numerikk og statistikk/kombinatorikk
-liker problemløsning der løsninger krever kløkt uten bruk av avanserte metoder på universitetsnivå
-liker også type Project Euler-oppgaver
-trener endel løping, orientering og sykling, og elsker friluftsliv.
-filminteressert
-i motsetning til de andre som har uttalt seg over likte jeg alltid matematikk på skolen.
fuglagutt
Fermat
Fermat
Innlegg: 779
Registrert: 01/11-2010 12:30

Jeg heter Jørgen, 19 år fra Lillestrøm. Bor i Trondheim nå og studerer datateknikk på NTNU, men tar Fysmat-fag og skal bytte etter sommeren.

I likhet med Gustav har jeg alltid vært veldig glad i matematikk, og da spesielt den ikke-numeriske. Har nå begynt å få interesse for programmering, så tenker det blir noen ekstra fag innen det de neste årene ^^

Ganske så glad i idrett. Har begynt å spille litt badminton nå i det siste, og vurderer å ta fotballskoene ned fra hylla igjen. Driver også med litt musikk, spiller gitar og prøver å lære meg piano.

Er stort sett fornøyd med valg av studier så langt, selv om datateknikk fortsatt frister litt!
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Jeg er litt i sjokk over microtex som registrerte kontoen sin i 2002! Og postet for første gang i denne tråden. Wow.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

JanEgil skrev:Jeg er litt i sjokk over microtex som registrerte kontoen sin i 2002! Og postet for første gang i denne tråden. Wow.
Noen ligger i skjul og venter på en gylden mulighet til å trolle :)
Bilde
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 827
Registrert: 26/04-2012 09:35

Aleks855 skrev:Noen ligger i skjul og venter på en gylden mulighet til å trolle :)
Hvis han er et troll (det tror jeg ikke helt) så må jeg si at jeg ønsker meg flere slike. :)
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Hei :)

Jeg heter Håkon, 19 år gammel og sliter meg gjennom videregående før jeg skal studere til en bachelor i fysikk til høsten :D Veldig opptatt av å komme meg så høyt i utdanningssystemet/lære så mye som mulig så tidlig som overhodet mulig på grunn av at jeg er redd for at jeg skal bli slappere i hodet når jeg passerer 25 år, og det vil deretter bli vanskeligere å gjøre det bra.

Matematikk er et ganske koselig fag. Selv om jeg ikke har verdens beste anlegg for det så liker jeg det spesielt fordi det er et fag jeg slipper å "konkurrere" med medelever i, men bare gjøre det fordi det er tilfredsstillende.

Idolet mitt er John Von Neumann på grunn av at han var dyktig i så mange felt.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hoksalon skrev: jeg er redd for at jeg skal bli slappere i hodet når jeg passerer 25 år, og det vil deretter bli vanskeligere å gjøre det bra.
Øyh...
Bilde
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 03/08-2010 22:12

Aleks855 skrev:
Hoksalon skrev: jeg er redd for at jeg skal bli slappere i hodet når jeg passerer 25 år, og det vil deretter bli vanskeligere å gjøre det bra.
Øyh...
Beklager, jeg burde kanskje sagt 30-40 år. Jeg skrev 25 år fordi det er maksalderen for søknader til politiet i russland, og jeg tror de baserer seg på at kroppen går fysisk nedover etter omtrent denne alderen. Men det er jo plenty av matematikere som publiserer banebrytende ting i tretti og førtiårsalderen, så vi sier det slik. Det jeg skrev var uansett bare en gjengivelse av Hardy som påstod at alle matematikere gjør publikasjonene sine i tidlig alder.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg tror i så fall at russisk politi går glipp av en del. Skikkelig trening kan lett gjøre en 40-50-åring mye sterkere enn en 20-åring. Men det er avsporing.

Matte er en mengdetreningsgreie, og jo lengre man har drevet med det, jo bedre rustet er man.
Bilde
Svar