Aleks855 skrev:Jepp, de med innebygde sub/super kan tas i en og samme video. Hvor mange sånne funksjoner er det som har det?
De jeg vet om er \sum, \prod, \coprod, \bigcup, \bigcap, \bigvee, \bigwedge, \lim, \limsup, og \liminf . Det finnes kanskje flere.
Aleks855 skrev:Hvordan bruker man egentlig bigcup/bigcap-notasjon? Er $\bigcup(A,B)$ det samme som $A\cup B$? Eller skal man sette mengdene som sub/super?
Hvis du har en samling av mengder $\mathscr{U}=\{ A_i\,,\, i\in I\}$, indeksert av en mengde $I$, så vil unionen av alle $A_i$, hhv. snittet, være notert som $$\bigcup_{i\in I} A_i\ \mathrm{og\ }\ \bigcap_{i\in I} A_i$$
Hvis $I=\{0,1,...,n\}$ kan jo også skrive f.eks $$\bigcup_{i=0}^n A_i=A_0\cup A_1 \cup ... \cup A_n$$
Aleks855 skrev:Og hva gjør \right slik du har brukt den der? Jeg er kjent med "\right)" men ikke bare \right.
Kommandoen er ikke \right , men "\right." slik jeg forstår det virker punktumet som en slags markør, men blir ikke redret. "\left." virker også. Slik kan du bruke store paranteser el. på én side uten å måtte ha men den andre siden.
$$ \left. \bigcup_{i\in I} A_i \right) \qquad \left( \bigcap_{i\in I} A_i \right.$$
Det er hendig f.eks for å definere funksjoner slik jeg gjorde ovenfor.