Geometriske ulikheter

Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Brahmagupta
Guru
Guru

a)
En trekant har areal A og radiusen i den omskrevne sirkelen er R.
Vis at [tex]A\leq \frac{3\sqrt3}4R^2[/tex]

b)
En trekant har areal A og omkrets O.
Vis at [tex]O^2\geq 12\sqrt3 A.[/tex]
Last edited by Brahmagupta on 30/03-2013 13:51, edited 1 time in total.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

På a)

Det skal ikke stå 3sqrt(3)?

Ved å se på en likesidet trekant, får jeg at
[tex]A = \frac{1}{2} \cdot sin(\frac{2\pi}{3}) \cdot R \cdot R \cdot 3 = \frac{3\sqrt{3}}{4}\cdot R^2 \geq \frac{\sqrt{3}}{4}R^2[/tex]
Brahmagupta
Guru
Guru

Jo, selvfølgelig ! Rettet opp nå.
KonFuTzed
Noether
Noether

Her er er forsøk på a)

Se figur: Image

Av alle trekanter med grunnlinje AB, er den likebeinte trekanten ABC den med størst høyde, se f.eks trekant ABC'. Siden arealet av alle trekanter med grunnlinje AB er: [tex]A = \frac{1}{2}g \cdot h[/tex], der g er lengden av AB, og h er høyden normalt på midtpunktet av AB, så er den likebeinte den største (av de med grunnlinje AB) for den har størst høyde.

Neste steg er å finne maksimum for arealet av trekant ABC som funksjon av vinkelen ved C, som jeg kaller β. Vinkelen ved A og B er like store. Kaller disse α.

Benytter cosinussetningen på trekant ASC:
[tex]R^2 = R^2 + s^2 - 2 R \cdot s \cdot cos(\frac{\beta}2)[/tex] => [tex]s = 2 Rcos(\frac{\beta}2)[/tex]

[tex]sin(\frac{\beta}2) = \frac{\frac{g}2}s[/tex] => [tex]g = 2 s \cdot sin(\frac{\beta}2) = 2[2 Rcos(\frac{\beta}2)] sin(\frac{\beta}2)= 2R sin \beta[/tex]

[tex]cos(\frac{\beta}2) = \frac{h}s[/tex] => [tex]h = s \cdot cos(\frac{\beta}2) = [2 Rcos(\frac{\beta}2)]cos(\frac{\beta}2)=2R(\frac{1+cos \beta}2)=R(1+ cos \beta)[/tex]

Vi kan da skrive arealet av trekanten som:
[tex]A(\beta) = \frac{1}2 g h = \frac{1}2 (2R sin \beta)(R(1+cos \beta)) = R^2 sin \beta (1+cos \beta)[/tex]

[tex]\frac{dA}{d\beta}=R^2[cos\beta(1+cos\beta) + sin\beta(0-sin\beta)]=R^2(cos\beta + cos 2\beta)[/tex]

[tex]\frac{dA}{d\beta}= 0[/tex] gir [tex]\beta=\frac{\pi}3=60^\circ[/tex] siden vi kun er interessert i [tex]0 \leq \beta \leq 180^\circ[/tex].

[tex]\beta = 60^\circ[/tex] gir [tex]2 \alpha = 180 - \beta = 120^\circ[/tex] => [tex]\alpha = 60^\circ[/tex]

Dvs trekanten må være likesidet.

Her skulle jeg selvsagt analysert fortegnslinja for den deriverte for å vise at det faktisk er et maksimumspunkt).

Arealet av en likesidet trekant er, som Haksalon korrekt bemerker, [tex]\frac{3\sqrt 3}4 R^2[/tex] så det er maksimumsverdien, og dermed er ulikheten bevist.
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

Hm, jeg ser at beviset mitt ikke stemmer for omsenter som går utenfor trekanten.

X, Y og Z er vinklene som dannes mellom vinklene i trekant ABC og omsentreret til sirkelen.

[tex]A = \frac{1}{2} \cdot sin{X} \cdot R^2 + \frac{1}{2} \cdot sin{Y} \cdot R^2 + \frac{1}{2} \cdot sin{Z} \cdot R^2[/tex]

X+Y+Z = 2pi

[tex]A = \frac{R^2}{2} \cdot (sin{X}+sin{Y}+sin{Z})[/tex]

[tex]f(x) = sin {\alpha}[/tex]

f(x) er konveks for intervallet [0,pi], og derfor stemmer følgende formel fra Jensen's ulikhet:

[tex]3\cdot f(\frac{X+Y+Z}{3}) \geq sin{X}+sin{Y}+sin{Z}[/tex]

[tex]sin{X}+sin{Y}+sin{Z} \leq \frac{3 \cdot \sqrt{3}}{2}[/tex]

[tex]A \leq \frac{3 \sqrt{3}}{4} \cdot R^2[/tex]
Brahmagupta
Guru
Guru

Du kan enkelt utvide beviset til å gjelde for tilfellene hvor omsenteret ligger utenfor trekanten ved å si at hvis man flytter A og B (antar C ligger mellom A og B) symmetrisk om omsenteret slik at lengden AB bevares vil arealet øke og dette tilfellet er allerede dekket.

Ellers ser begge løsningene bra ut !
KonFuTzed
Noether
Noether

Et forsøk på b)

Siden A > 0 (A = 0 hvis trekanten er kollapset, og ikke lenger en trekant) kan vi dele ulikheten på A uten at den endres.

[tex]\frac{O^2}A \geq \frac{O^2}{A_{maks}}[/tex]

Fra a) vet vi at [tex]A_{maks} = \frac{3 sqrt 3}4 R^2[/tex] og tilhørende [tex]O = 3 \cdot \sqrt 3 R[/tex], som gir:

[tex]\frac{O^2}A \geq \frac{O^2}{A_{maks}}=\frac{(3 \cdot \sqrt 3 R)^2}{ \frac{3 sqrt 3}4 R^2}=12 sqrt 3[/tex]

Multipliserer vi med A, får vi: [tex]O^2 \geq 12 sqrt 3 A[/tex]
Nattmat
Fibonacci
Fibonacci

Det er noe merkelig i Hoksalons bevis:

Du sier:
[quote]X+Y+Z = 2pi[/quote]

I begrunnelsen for bruk av Jensens ulikhet sier du at:
[quote]f(x) er konveks for intervallet [0,pi][/quote]

Når X+Y+Z = 2pi så kan godt én av de være størren enn pi, så det holder ikke at f(x) er konveks på [0, pi].

I bruk av Jensen's ulikhet for en konveks funksjon er uliketstegnet snudd feil vei, fordi her vil sinus til gjennomsnittsverdien (X+Y+Z)/3 ligger under sinus-kurven, dvs være mindre enn summen av de tre sinus-verdiene.
Brahmagupta
Guru
Guru

Når omsenteret ligger inne i trekantene vil alle vinklene ligge i det gitte intervallet. Og han har nevnt at beviset ikke gjelder for det andre tilfellet.

Det er riktig at sin(x) er konkav ikke konveks på det gitte intervallet, men ulikheten er brukt som om den var konkav som gjør at resultatet blir riktig!
Hoksalon
Ramanujan
Ramanujan

Ja, jeg mente selvfølgelig konkav :oops:
Brahmagupta
Guru
Guru

KonFuTzed wrote:Et forsøk på b)

Siden A > 0 (A = 0 hvis trekanten er kollapset, og ikke lenger en trekant) kan vi dele ulikheten på A uten at den endres.

[tex]\frac{O^2}A \geq \frac{O^2}{A_{maks}}[/tex]

Fra a) vet vi at [tex]A_{maks} = \frac{3 sqrt 3}4 R^2[/tex] og tilhørende [tex]O = 3 \cdot \sqrt 3 R[/tex], som gir:

[tex]\frac{O^2}A \geq \frac{O^2}{A_{maks}}=\frac{(3 \cdot \sqrt 3 R)^2}{ \frac{3 sqrt 3}4 R^2}=12 sqrt 3[/tex]

Multipliserer vi med A, får vi: [tex]O^2 \geq 12 sqrt 3 A[/tex]
Er ikke helt enig i den ene overgangen din. Du kan ikke bare sette inn den tilhørende verdien for O, når arealet er størst, uten å faktisk vise at denne er mindre enn O generelt.

Faktisk gjelder en omvendt ulikhet av det du setter inn:

[tex]2R\sin{A}=a[/tex]
[tex]O=a+b+c=2R(\sin{A}+\sin{B}+\sin{C})\leq 6R\sin{\frac{\pi}{3}}=3\sqrt{3}R[/tex]

Her har jeg benyttet Jensens ulikhet, som gjelder siden sinus er konkav på 0 til pi.
KonFuTzed
Noether
Noether

Jeg er fullt klar over det. Her kommer et bedre forsøk på b)

Tar utgangspukt i Herons formel, siden den uttrykker en trekants areal (A) ved hjelp av dens sider (a, b , c) og dens halve omkrets (s):

[tex]A = \sqrt{s(s-a)(s-b)(s-c)}[/tex] der[tex] s=\frac{a+b+c}2[/tex]

[tex]A^2 = s(s-a)(s-b)(s-c)[/tex] og [tex] \frac{A^2}s = (s-a)(s-b)(s-c)[/tex]

Her må vi finne et bedre uttrykk for (s-a)(s-b)(s-c). Til det kan vi benytte ulikheten [tex]AM\geq GM[/tex] som gir oss at [tex]\frac{x+y+z}3 \geq (x \cdot y \cdot z)^{\frac{1}3}[/tex] med likhet når x = y = z.

der [tex]\frac{(s-a)+(s-b)+(s-c)}3 = \frac{3s-(a+b+c)}3 = \frac{s}3[/tex]

=> [tex](\frac{s}3)^3 \geq (s-a)(s-b)(s-c) = \frac{A^2}s[/tex]

=> [tex]\frac{s^3}{27} \geq \frac{A^2}s[/tex] => [tex]s^4 \geq 27 A^2[/tex] => [tex]s^2 \geq 3\sqrt{3}A[/tex] der [tex]s = \frac{O}2[/tex]

=> [tex](\frac{O}2)^2 \geq 3\sqrt{3}A[/tex] => [tex]O^2 \geq 12\sqrt{3}A[/tex]

Likhet i [tex]AM \geq GM[/tex] ved x = y = z tilsvarer her a = b = c, som er en likesidet trekant, og gjelder det tilfellet jeg omhandler i mitt tidligere innlegg.
Brahmagupta
Guru
Guru

Veldig bra :) Akkurat slik jeg utledet resultatet i utgangspunktet.
Post Reply