Induksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
okisou
Pytagoras
Pytagoras

Hei,
Kan noen hjelpe meg litt med denne oppgaven?

Vis ved induksjon at følgende påstand er sann for alle naturlige tall n:

n^3 - n er delelig med 3

Jeg har forstått at jeg må starte med basissteget og erstatte n, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fortsette etter det. Er det meningen at jeg skal finne ut om n+1, altså (n+1)^3 - (n+1), er sann?
fuglagutt
Fermat
Fermat

Du skal anta at det stemmer for n = k, og skal vise at det da gjelder for n = k+1 :)
Lord X
Cauchy
Cauchy

okisou wrote: Jeg har forstått at jeg må starte med basissteget og erstatte n, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal fortsette etter det. Er det meningen at jeg skal finne ut om n+1, altså (n+1)^3 - (n+1), er sann?
Stemmer, du må vise at dersom [tex]n^{3}-n[/tex] er delelig med 3, så er også [tex](n+1)^{3}-(n+1)[/tex] delelig med 3.

(i tillegg på du sjekke n=1, men det er trivielt her!)
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
okisou
Pytagoras
Pytagoras

Lord X wrote: Stemmer, du må vise at dersom [tex]n^{3}-n[/tex] er delelig med 3, så er også [tex](n+1)^{3}-(n+1)[/tex] delelig med 3.

(i tillegg på du sjekke n=1, men det er trivielt her!)
Men hvordan får jeg sjekket det? Er det bare å sette inn random tall for n, eller..? c:
dan
Dirichlet
Dirichlet

Hei!
Det ligger en tråd på forumet som er noen dager gammel, som forklarer induksjon i stor detalj :) prøv å søk etter den!
Lord X
Cauchy
Cauchy

Nei, det må gjerast meir generelt (som eg sa i forrige post). Hugs at det du vil vise er at påstanden P(n) er sann for alle n, der P(n) er fylgjande påstand:

"[tex]n^{3}-n[/tex]er delelig på 3"

Vi sjekker først at det gjeld for n=1, dvs. at P(1) er sann:

[tex]1^{3}-1=1-1=0[/tex]
og 0 er delelig med 3, altså ok!

ANTA så at det gjeld for ein gitt verdi n (der n kan vere kva som helst, men vi får altså ikkje lov til å sette inn eit spesifikt tal i argumentet vårt), dvs. anta at P(n) er sann.

Kva då med P(n+1)? Jo, då må vi sjå på uttrykket [tex](n+1)^{3}-(n+1)[/tex]. Vi starter med å gange ut parantesen. Du kan sikkert sjølv sjekke at vi får dette:

[tex]n^{3}+3n^{2}+3n+1-(n+1)=(n^{3}-n)+3(n^2+n)[/tex]

Ser du nå korleis vi kan vise at P(n+1) også er sann? (gitt av vi veit P(n) er det!)

Totalt sett veit vi nå at P(1) er sann, og at dersom P(n) er sann så er P(n+1) sann. Altså må P(2) vere sann, altså må P(3) vere sann, altså må P(4) vere sann osv. i det uendelege. :D
"There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"
okisou
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk for svar! Nå forsto jeg oppgaven bedre. :D
Post Reply