Egenvektorer og egenverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Eva
Cayley
Cayley

Hei!

Hvordan finner jeg egenvektorer og egenverdier til 3x3-matriser?

Mvh Eva
Kent
Guru
Guru

Har ikke tid til å forklare skikkelig akkurat nå, men du kan kikke på disse sidene:
http://mathworld.wolfram.com/Eigenvalue.html
http://mathworld.wolfram.com/Eigenvector.html
Eva
Cayley
Cayley

Takker!
Kan egentlig å regne det ut, tror jeg, men det ble litt kluss da jeg skulle prøve på 3x3-matrise. Går ut ifra at egenvektorene i utgangspunktet regnes ut på samme måte som i 2x2-matriser. Egenverdier er jeg sikker på egentlig.

Oppgaven jeg driver med er som følger:

Hva er ikke en egenvektor til
  • 2 -1 1
    0 3 -1
    2 1 3
a)
  • 1
    1
    -1
b)
  • 1
    -1
    1
c)
  • -1
    1
    1
d)
  • 1
    -1
    -1

Ser at c) og d) er like hvis vi f.eks. setter c=-1 i b), og dermed er disse to av egenvektorene.
Så blir jeg usikker... Er det noen måte å se hvilken av de to andre som er en egenvektor til matrisa, eller må jeg regne på det?

Mvh Eva
Bernoulli
Cantor
Cantor

Du trenger ikke regne ut egenvektorene for å vise dette. Husk at x er en egenvektor til matrisen A dersom du har Ax = cx, der c er et tall (egenverdi). Dersom denne ikke holder, så er ikke x en egenvektor.
Guest

Takker for den!

Fant det ut selv i siste liten under prøven jeg hadde i dag, og nå fikk jeg det bekreftet! :D

Mvh Eva
nabla
Pytagoras
Pytagoras

Bernoulli wrote:Du trenger ikke regne ut egenvektorene for å vise dette. Husk at x er en egenvektor til matrisen A dersom du har Ax = cx, der c er et tall (egenverdi). Dersom denne ikke holder, så er ikke x en egenvektor.
Men hvordan skal man da kunne teste dette da man ikke vet egenverdien ??
Aleks855
Rasch
Rasch

Hvis du kan lage en lineærkombinasjon av Ax med en konstant c ganget med x, så er har man funnet en egenverdi/vektor.
Image
nabla
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Hvis du kan lage en lineærkombinasjon av Ax med en konstant c ganget med x, så er har man funnet en egenverdi/vektor.
Kan du vise med et eksempel ? :?
Post Reply