.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

:D
Last edited by Sverres on 20/05-2012 11:49, edited 4 times in total.
svinepels
Descartes
Descartes
Posts: 411
Joined: 19/12-2010 22:15
Location: Oslo

Hva er det du synes er vanskelig? Å bruke Gauss-eliminasjon?

Hvis du blir skremt av b'en så er det bare å rad-redusere som normalt. Hvis du skulle trenge å dele på b på et tidspunkt, så må anta at b er ulik 0, og derfor behandle tilfellet der b skulle være lik 0 for seg selv.
Last edited by svinepels on 17/05-2012 17:42, edited 1 time in total.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

ja hvordan skal jeg løse denne etter den metoden? Hvordan går jeg frem?
svinepels
Descartes
Descartes
Posts: 411
Joined: 19/12-2010 22:15
Location: Oslo

Skriv opp den augmenterte matrisen for systemet:

[tex]\begin{bmatrix} 2 & -2 & 4 & 2 \\ 4 & -3 & 3 & 2 \\ 4 & -3 & 3 & 2 \\ -10 & 4 & 10 & b \end{bmatrix}[/tex]

Deretter bruker du de tre ulike radoperasjonene i henhold til Gauss-Jordan-algoritmen. Hvis du ikke er kjent med denne, anbefaler jeg å lese litt mer i læreboka eller sjekke ut denne videoen

http://udl.no/video/gausseliminasjon-169.php
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

Skal 4 -3 3 2 skrives to ganger? Jeg har kun skreve:
2 -2 4 2
4 -3 3 2
-10 4 10 b
svinepels
Descartes
Descartes
Posts: 411
Joined: 19/12-2010 22:15
Location: Oslo

Nei, rad nummer 2 skal selvfølgelig bare skrives én gang. Glipp fra min side, beklager.
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

Håper å få hjelp til videre løsning.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6873
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

Hva er målet? Skal du finne når systemet er bestemt/ubestemt/selvmotsigende?
Image
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 5648
Joined: 24/05-2009 14:16
Location: NTNU

Kaller radene for I , II og III

1. Del I på 2.
2. Legg til 10 I til III
Legg til -4 I til II
3. Legg til 2II til III
4. Del II på 7 usw.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

Her skal jeg bestemme b? Hvordan går jeg frem? Skjønner ikke 3. Rekke[/list]
moth
Hilbert
Hilbert
Posts: 1081
Joined: 08/03-2008 19:47

Men det er ikke mulig å bestemme b helt uten videre. Man må vite om det skal bli en, uendelig mange eller ingen løsninger. Alle situasjoner vil gi forskjellig verdi til b.
Når du regner med den tredje raden er det bare å behandle b som en konstant. Hvis du f.eks. skal legge til 5ganger den første raden til den trdje blir den nye rad3: 0 -6 30 (b+10)
Sverres
Noether
Noether
Posts: 45
Joined: 30/08-2006 14:27

FredrikM
Poincare
Poincare
Posts: 1367
Joined: 28/08-2007 20:39
Location: Oslo
Contact:

Det er som regel dårlig forumskikk å slette spørsmålene etter at de er besvart. De kan være til hjelp for andre også.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Posts: 4563
Joined: 12/12-2008 12:44

FredrikM wrote:Det er som regel dårlig forumskikk å slette spørsmålene etter at de er besvart. De kan være til hjelp for andre også.
Ja, det er jeg helt enig i. Konsekvensen blir at folk etterhvert ikke gidder å besvare spørsmålene.

Noe av det fine med et slikt forum er jo at det etter mange år opparbeides en stor mengde med oppgaver og svar som andre vil ha nytte av. Sletting av innlegg vil ødelegge tråden og den logiske utviklingen i den, og altså betraktes som hærverk på forumet.
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6873
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

For å rekonstruere oppgaven, så var den som følger.

Bestem b, i følgende likningssystem.

[tex]\ \ \ 2x-2y+4z=2 \\ \ \ \ 4x-3y+3z=2 \\ \ \ \ 4x-3y+3z=2 \\ -10x+4y+10z = b[/tex]

Dette ble dessverre vanskelig å hjelpe til med, da det virket som ikke hele oppgaveteksten var sitert. En oppgave kommer sjeldent til å lyde slik, da b-verdiene vil være avhengig av om oppgaven ber om et bestemt, ubestemt eller selvmotsigende likningssystem.
Image
Post Reply