Oppgave 1g), R1 våren 2011

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Aleks855
Rasch
Rasch

Gode forklaringer, VM. Jeg har selv hatt litt problemer med å visualisere parameterfremstillinger for linjer.

Det er greit å se i tabeller at når t=a, så er x=b og y=c, men når det kommer til å visualisere det på en graf... Blir det da to forskjellige linjer som representerer én?
Image
Vektormannen
Euler
Euler

edit: @malef: Det stemmer. Ved å variere t så varierer vi hvor langt vi skal gå i retningen som retningsvektoren peker. Dette kan du visualisere i GeoGebra (skriv t = 1 i kommandolinja for å opprette en parameter t. Skriv så P = (1,2) for å definere P. Så kan du skrive v = (2,1) for å definere retningsvektoren v. Da kan du skrive Q = P + t * V. Du vi da få opp punktet Q (et vilkårlig punkt på linja.) Ved å trykke på parameteren t i lista til venstre kan du bruke piltastene til å forandre verdi.)

Uansett, en stygg skisse:

Image

@Aleks855: Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? y og x er lineære funksjoner av t, så grafene deres i "tx"-planet og "ty"-planet er linjer ja.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
malef
Grothendieck
Grothendieck

Genialt! Skal lese gjennom denne tråden igjen når jeg er opplagt i morgen - tror jeg skjønner dette nå! Og jeg har vondt for å tro at det ikke kommer en eller annen parameterfremstilling på torsdag ...

Tusen takk for supre forklaringer!
rembrandt
Descartes
Descartes

Er v = [2,1] den dervirte av parameteret?

Jeg har grublet mye på denne oppgaven og fant en 3H i Sigma R1 boka, er det samme type oppgave?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Post Reply