Leddene i en rekke er gitt ved
[tex]$${a_i} = {1 \over {{i^2}}} - {1 \over {{{\left( {i + 1} \right)}^2}}}$$[/tex]
a) Regn ut [tex]$${s_6}$$[/tex]
Dette har jeg gjort på kalkulator, og svaret ble [tex]$${{48} \over {49}}$$[/tex]
b) Vis at summen av de n første leddene er gitt ved [tex]$${s_n} = 1 - {1 \over {{{\left( {n + 1} \right)}^2}}}$$[/tex]
Regner med at jeg anvender sum-formelen til en av rekkene, men hvordan går man fram på slike oppgaver?
            
			
									
									Rekker
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
- 
				Vektormannen
- Euler 
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Det som er cluet her er nok å gjenkjenne at du har med en spesiell type rekke å gjøre. Hvis du gjør a)-oppgaven på nytt igjen, men denne gangen for hånd så tror jeg du ser hva som skjer her! (Hint: Du vil se at flere av leddene kan strykes bort.)
            
			
									
									Elektronikk @ NTNU | nesizer
						- 
				Vektormannen
- Euler 
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Blir alt det andre strøket ut? Du er nesten i mål nå, men se litt nøyere på hva som skjer i siste ledd. Blir alt i det leddet strøket ut?
            
			
									
									Elektronikk @ NTNU | nesizer
						- 
				Vektormannen
- Euler 
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Bra!  
 
Dette er et eksempel på det man kaller en teleskoprekke (telescope series.) Nesten alle leddene forsvinner mot hverandre bortover; rekken klapper sammen som når man trekker sammen et teleskop.
            
			
									
									 
 Dette er et eksempel på det man kaller en teleskoprekke (telescope series.) Nesten alle leddene forsvinner mot hverandre bortover; rekken klapper sammen som når man trekker sammen et teleskop.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
						- 
				Nebuchadnezzar
- Fibonacci 
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Litt slik som [tex]5!  \, - \,  4 \cdot 4!  \, - \,  3 \cdot 3!  \, - \,  2 \cdot 2!  \, - \,  1 \cdot 1! = 1[/tex]
Som jeg syntes er en veldig stilig teleskoperende rekke =)
Litt mer generellt kan vi si at
[tex](n+1)! \, - \, n \cdot n! \, - \, (n-1) \cdot (n-1)! \ ... \ 1 \cdot 1 ! \, = \, 1[/tex]
Som også kan skrives som
[tex](n+1)! - \sum_{k=1}^{n} k \cdot k! = 1[/tex]
Som kan bevises på akkuratt samme måte. Så selv om en ikke med en gang kan se nytten i slike "triks" så er bare poenget mitt at det ikke blir siste gang du kommer til å møte det. Og det er slike ting som i mine øyne gjør matte litt kult ^^
Selvfølgelig er dette litt over det du skal forvente å klare, poenget mitt er bare at ting du lærer nå, kan brukes til å løse vanskeligere problem =)
            
			
									
									Som jeg syntes er en veldig stilig teleskoperende rekke =)
Litt mer generellt kan vi si at
[tex](n+1)! \, - \, n \cdot n! \, - \, (n-1) \cdot (n-1)! \ ... \ 1 \cdot 1 ! \, = \, 1[/tex]
Som også kan skrives som
[tex](n+1)! - \sum_{k=1}^{n} k \cdot k! = 1[/tex]
Som kan bevises på akkuratt samme måte. Så selv om en ikke med en gang kan se nytten i slike "triks" så er bare poenget mitt at det ikke blir siste gang du kommer til å møte det. Og det er slike ting som i mine øyne gjør matte litt kult ^^
Selvfølgelig er dette litt over det du skal forvente å klare, poenget mitt er bare at ting du lærer nå, kan brukes til å løse vanskeligere problem =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" -  Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
						https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk

