Omskriving komplekse tall til polarform

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
nabla
Pytagoras
Pytagoras

Hei

Jeg driver å lærer meg komplekse tall og sliter med å forstå følgende sammenheng. Jeg har kommer så langt at

[tex]tan \theta = -1[/tex] videre viser eksempelet at [tex] \theta = - \frac{1}{4} \pi [/tex] Hvordan lar det seg bli slik, har dette noe med enhetssirkelen å gjøre ? Klarer ikke se sammenhengen.
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, dette har med enhetssirkelen å gjøre, og det har med definisjonen av tangens å gjøre.

Minusfortegnet på tangensverdien gir at vinkelen må være negativ. Tangens av vinkelen er 1 i tallverdi. Tangens er definert (i rettvinklede trekanter) som motstående katet delt på vedliggende katet. Det forholdet er 1 når vinkelen er 45 grader, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
nabla
Pytagoras
Pytagoras

Demrer ikke helt for meg. Hvordan kan jeg implisitt regne ut at [tex]tan \theta = -1 = - \frac{3}{4} \pi[/tex] og hvor kommer pi fra ??
Vektormannen
Euler
Euler

Hva mener du med [tex]-1 = -\frac{3}{4}\pi[/tex]?

Som jeg sa så er vinkelen [tex]\theta = -45^\circ[/tex]. I radianer er 45 grader representert som [tex]\frac{\pi}{4}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
nabla
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:Hva mener du med [tex]-1 = -\frac{3}{4}\pi[/tex]?

Som jeg sa så er vinkelen [tex]\theta = -45^\circ[/tex]. I radianer er 45 grader representert som [tex]\frac{\pi}{4}[/tex].
Beklager! Mener [tex]-1 \frac{1}{4} \pi[/tex] Da forstår jeg, tenke ikke på radianer i det hele tatt. Takk for hjelpen.
Post Reply