LOGaritmer

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
chrroh
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 09/10-2003 08:30

Hei.. kan du fortelle meg når jeg skal bruke log. skjønner ikke dette.. :roll:[/list]
Reidar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 09/10-2003 08:33

ikke jeg heller :roll:
Gjest

:D Hei! jeg er ny.
men jeg vet det heller ikke :evil:
Ølf

Logaritmen til et tall er hvilken potens du må opphøye 10 i for å få tallet.

Eksempel:

log 1000 = 3

fordi

1000 = 10[sup]3[/sup]
Np

Du har rett hvis man regner basen som 10, men log funksjonen kan ha en hvilken som helst base! I informatikk bruker man ofte 2 som base nettopp fordi datamaskinen er binær. En spesiell versjon av log funksjonen er ln som er log med base e.
Gjest

Har skjønt prinsippet....
har log[sub]2[/sub] 8 = 2 fordi 2[sup]3[/sup]=8

Men hvordan i allverden få dette ut av en kalkis? må nok ha det inn med tesje!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Du bommet vel litt på den siste der, log[sub]2[/sub]8=3, ikke 2. Sikkert bare en tastefeil. Dette systemet er ulikt på flere kalkulatorer, men de fleste har én tast for log og en annen for ln. Kalkulatorer flest lar basen for log være 10, og som en annen nevnte over er basen til ln, e som har en verdi på 2,7. Trykker du log 10 på en kalkulator får du 1 som svar fordi 10[sup]1[/sup]=10. Det samme gjelder hvis du trykker fks ln 5 får du 1,6 fordi e[sup]1,6[/sup] er nettopp 5. Videre når det gjelder logaritmer har vi mange regler som gjelder så det er bare å spørre! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
MatteMorten
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 8
Registrert: 25/08-2004 01:04

Dersom du bare har log[sub]10[/sub] og ln på kalkulatoren, og behøver å regne ut logaritmen til et tall med en annen base enn 10 og e, kan du bruke følgende fremgangsmåte på kalkulatoren:

log[sub]2[/sub] 8 = (log[sub]10[/sub] 8)/(log[sub]10[/sub] 2)

Dvs, at du tar tier-logaritmen til tallet du er interessert i, dividert med tier-logaritmen til basen, i dette tilfellet 2.
Svar