Potensregning og brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
DrOnline
Pytagoras
Pytagoras

Hei!

Jeg jobber med 1.209a2 i coSinus forkurs 2009 (Hvis noen evt har boka og ønsker å hjelpe meg.)

Vel, til poenget.

Jeg har 3 spørsmål:

1) Hvordan få en casio-kalkulator til å vise et stort tall i standardform? x *10^n - La oss si at jeg har tastet inn et stykke, og fått et stort tall vist i normalform..Finnes det noen tast for å hurtig konvertere?

2) GLEM DENNE - jeg forstår det nå, da det første tallet er aksellerasjon, og det andre er tid, som gir fart... Tar tid å gire opp hjernen :D

[tex]5 m^3/s^2 * 5s = 25 m^3/s[/tex]

Er dette riktig? Faller en s fra under brøken som følge av multiplikasjon med den siste s'en?

3) [tex]3sqrt27m^3/s[/tex]

Hva blir dette? Blir det:

[tex] 3sqrt27 * 3sqrt(m^3/s)[/tex]

=

[tex] 3m/s^(1/3)[/tex]

Fordi [tex]sqrt ab = sqrt a * sqrt b[/tex] OG [tex] sqrt (a/b) = sqrt a / sqrt b)[/tex]

dermed: [tex] sqrt 9m^3 = sqrt 9 * sqrt m^2 = 3m[/tex]

Det virker merkelig. Hva i alle dager skal jeg med [tex]s^(1/3)[/tex] Det virker veldig rart for MEG, å gå til angrep på selve sekundet, og få en brøk-potens av tid.
DrOnline
Pytagoras
Pytagoras

NB: Når jeg skriver [/tex]3sqrt[/tex], så mener jeg kubikkrota, ikke 3*kvadratrota.
Post Reply