Noen som kan hjelpe?

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Vi snakker om de reelle tallene på en "reell linje" fordi de reelle tallene tilfredsstiller vår geometriske intuisjon om at kurver i planet skjærer hverandre i et punkt om de går "gjennom hverandre". Dette gjelder ikke hvis vi hadde latt linja bestå av de rasjonale tallene. For eksempel; kurven definert som nullpunktene til x^2-2 skjærer x-aksen i [symbol:rot]2, som er reell men ikke rasjonal. På en måte kan vi da si at den rasjonale linja har "hull" som visse kurver faller gjennom.Emomilol skrev: Mens jeg er her: hvordan vet vi at det til et hvert punkt på den reelle linje tilsvarer ett reellt tall, og omvendt?
Det virker som det du leter etter kan være en bok om matematisk logikk. Jeg er ikke student ved NTNU, så jeg vet ikke om dette tilbys der, men (med forbehold at jeg ikke har hatt kurset selv og derfor godt kan snakke tull nå) her er et kurs om dette ved UiO som "tar for seg første ordens logikk fream til kompletthetsteoremet og ufullstendighetsteoremet". Undersøker du hva slags bøker de bruker i det faget finner du sikkert noe kan lese på om du ikke finner noe tilsvarende ved NTNU.Emomilol skrev:@plutarco: Det er vel kanskje det nærmeste jeg kommer?
@sEirik: det var dette jeg tenkte på! Vet du også om den bok hvor jeg kan lese mer om dette?