La oss si man har denne funksjonen:
f(x) = cosxsin(1/x) hvis x [symbol:ikke_lik] 0.
0 hvis x=0.
Og man skal finne ut om den er kontinuerlig.
Skal man bruke skviseteoremet her og vise at grenseverdien finnes, eller er den en annen metode som skal brukes?
Hva har det å si at det står "0 hvis x=0", hvordan påvirker det fremgangsmåten?
Litt mer generelt ang kontinuitet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
At funksjonen *ikke* er kontinuerlig i 0, er det samme som at [tex]\lim_{x \to 0} f(x) \neq f(0)[/tex].
Hint:
Se på følgen
[tex]x_n=\frac{1}{\frac{\pi}{2}+2\pi k}[/tex] når [tex]k \to \infty[/tex].
Hint:
Se på følgen
[tex]x_n=\frac{1}{\frac{\pi}{2}+2\pi k}[/tex] når [tex]k \to \infty[/tex].
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Kan man ikke bruke at [tex]\sin(g(x))[/tex] er en odde funksjon hvis [tex]g(x)[/tex] er en odde funksjon?
Poenget er at den *ikke* er kontinuerlig i 0.
Det er nok å finne en følge [tex]x_n[/tex] som konvergerer til 0, men slik at [tex]\lim_{n \to \infty} f(x_n) \neq f(0)=0[/tex].
Se på følgen jeg skrev i min forrige post.
Det er nok å finne en følge [tex]x_n[/tex] som konvergerer til 0, men slik at [tex]\lim_{n \to \infty} f(x_n) \neq f(0)=0[/tex].
Se på følgen jeg skrev i min forrige post.
Last edited by FredrikM on 27/09-2010 09:32, edited 3 times in total.
Det er da ikke sikkert at funksjonen er så kontinuerlig. Tenk på det sånn - når x går mot 0 går cos x mot 1, mens sin 1/x flimrer fortere og fortere mellom -1 og 1. Altså vil funksjoen svirre vilt mellom disse to verdiene, og fortere og fortere jo nærmere vi kommer 0. Intuitivt betyr jo dette at samme hvor lite intervall vi velger om origo vil f(x) være både -1 og 1 i det, så det er ikke så vanskelig å føre et standard [tex]\epsilon - \delta[/tex] bevis for at den -ikke- er kontinuerlig i origo. Alternativt kan en bruke lemmaet Fredrik hadde og vise at [tex]\lim_{x \rightarrow 0} f(x)[/tex] ikke eksisterer. Dog lurer jeg på om følgen han mente å bruke var [tex]x_n = \frac 1 {\frac \pi 2 + \pi k}[/tex].
Nei. Nettopp fordi denne grensen er udefinert. Det er lett å vise at kontinuitet i et punkt er det samme som at funksjonen "bevarer grenser". Da holder det å finne én følge som konvergerer til 0 slik at [tex]\lim_{n \to \infty} f(x_n) \neq f(0)[/tex].Karl_Erik wrote:Dog lurer jeg på om følgen han mente å bruke var [tex]x_n = \frac 1 {\frac \pi 2 + \pi k}[/tex].
Sorry, det var visst ikke helt den samme jeg slet med. Den lignet litt ved første øyekast så jeg ble lurt :p Noen tips til denne, lignende oppgaven?
Gitt funksjonen
[tex]h(x) = \left\{ {\sin{x}\cos{\frac{1}{x}} \ \ \rm{if }x\neq 0 \atop 0 \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \rm{if }x=0}[/tex]
Vis at h(x) er kontinuerlig.
Gitt funksjonen
[tex]h(x) = \left\{ {\sin{x}\cos{\frac{1}{x}} \ \ \rm{if }x\neq 0 \atop 0 \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \rm{if }x=0}[/tex]
Vis at h(x) er kontinuerlig.
Her kan du "skvise".
Bare legg merke til at [tex]0 \leq |\sin x \cos \frac{1}{x} | \leq |\sin x|[/tex]
Og bruk at [tex]\sin x[/tex] er kontinuerlig i 0.
Bare legg merke til at [tex]0 \leq |\sin x \cos \frac{1}{x} | \leq |\sin x|[/tex]
Og bruk at [tex]\sin x[/tex] er kontinuerlig i 0.
Fordi i det ene tilfellet går den ene faktoren klart til 0, mens i den andre til 1.