Hei
Jeg skal opp i matte muntlig eksamen i morgen, og jeg trenger hjelp. Jeg skal fokusere mest på sannsynlighet, geometri og funksjoner. Og jeg trenger noen vanskelige oppgaver, som har noe med "Nidar" (sjokoladefabrikk) å gjøre. Jeg sitter fast..
Jeg har et spesifikt spørsmål. Hvordan regner man ut volumet av et "Gullbrød"? Den er jo ingen halv sirkel?
Fint om jeg kunne fått svar.
- Stine
Muntlig eksamen; tema Sjokoladefabrikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
La oss si at en gullbar er formet som halv-sylinder(for enkelhetens skyld)
V= (r^2 [symbol:pi] h)/2
Eksempel på oppgave:
Nidar produserer 30 millioner gulllbarer per år. Blant dem må 10000 kastes(pga feil konsistens, sier vi), hva er da sannsynligheten for at minst en gullbar må kastes?
Eksempel på oppgave:
Nidar produserer 30 millioner gulllbarer per år. Blant dem må 10000 kastes(pga feil konsistens, sier vi), hva er da sannsynligheten for at minst en gullbar må kastes?
Last edited by steve on 08/06-2010 15:19, edited 2 times in total.
Evets
Sannsynligheten er da 1? Minst én MÅ jo kastes, når 10000 kastes? Mener du av dem man plukker opp?steve wrote:La oss si at en gullbar er formet som halv-sylinder(for enkelhetens skyld)
Eksempel på oppgave:
Akkurat det spørsmålet er VGS-stoff.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Okey, da kom vi litt utav temaet, haha.steve wrote:ikke dumt å være pro
Noen som kan hjelpe meg med dette?;
Hva med denne sannsynlighetsoppgaven?:
Du har 14 troika-sjokolader, 16 gullbrød og 6 smash.
Hvor stor sannsynlighet er det for å trekke de tre sjokoladene etter hverandre i..
a) tilfeldig rekkefølge?
b) bestemt rekkefølge; Smash-troika-gullbrød?
c) den samme bestemte rekkefølgen som b), to ganger.
Help?
a)
Tror du må bruke hypergeometrisk her. Og det er vel ikke pensum??
Anyway:
P("Trekke en av hver av sjokoladene i tilfeldig rekkefølge") [tex]=\frac{{14 \choose 1}{16 \choose 1}{6 \choose 1}}{{36 \choose 3}}[/tex]
b)
Antall gunstige utfall [tex]= 6 \cdot 14 \cdot 16[/tex]
Antall mulige utfall [tex]= 36 \cdot 35 \cdot 34[/tex]
[tex]P = \frac{Gunstige}{Mulige}[/tex]
c)
Lik som b) egentlig, bare at nå er rekkefølgen Smash-Troika-Gullbrød-Smash-Troika-Gullbrød.
Skulle jeg tro.
Tror du må bruke hypergeometrisk her. Og det er vel ikke pensum??
Anyway:
P("Trekke en av hver av sjokoladene i tilfeldig rekkefølge") [tex]=\frac{{14 \choose 1}{16 \choose 1}{6 \choose 1}}{{36 \choose 3}}[/tex]
b)
Antall gunstige utfall [tex]= 6 \cdot 14 \cdot 16[/tex]
Antall mulige utfall [tex]= 36 \cdot 35 \cdot 34[/tex]
[tex]P = \frac{Gunstige}{Mulige}[/tex]
c)
Lik som b) egentlig, bare at nå er rekkefølgen Smash-Troika-Gullbrød-Smash-Troika-Gullbrød.
Skulle jeg tro.