Noen som fortsatt sliter?
Hvilke av oppgavene satser du at kommer?
Eksamen i morgen, 19. mai 2010
Still spørsmål her.
1. Definer begrepet organisasjon. Beskriv videre hvordan organisasjoner kan struktureres og utformes, de ulike perspektiver på organisasjoner som har vært utviklet siden begynnelsen av 1900 tallet, og drøft hvilken plass psykologiske egenskaper og prosesser kan ha i forhold til organisasjoners effektivitet. Gi eksempler på hvordan menneskelige egenskaper og prosesser kan bidra til organisasjoners effektivitet.
2 Definer begrepene emosjon og holdning og drøft forholdet mellom disse begrepene. Beskriv sentrale emosjoner og sentrale jobbholdninger og konsekvenser av dem for arbeidsinnsats, effektivitet og trivsel. Illustrer med eksempler.
3 Definer begrepet motivasjon. Drøft ulike teorier om motivasjon og hvordan de ulike teoriene beskriver forutsetninger for menneskelig ytelse i organisasjoner. Gi eksempler på hvordan arbeidet kan tilrettelegges for å gi optimal motivasjon.
4 Hva menes med begrepet personlighet? Beskriv og drøft forholdet mellom psykodynamiske, humanistiske og trekkteorier om menneskets personlighet. Drøft til slutt hvilken betydning personlighet kan ha i arbeidslivet. Illustrer dette med eksempler.
5 Definer begrepet persepsjon og beskriv grunnmekanismene i persepsjon. Beskriv også de mest sentrale mekanismene i sosial persepsjon og attribusjon og drøft konsekvenser av disse mekanismene i arbeidslivet. Illustrer med eksempler.
6 Hva menes med begrepene beslutning og bedømmelse? Hvilke mekanismer inngår i det å fatte beslutninger og det å gjennomføre bedømninger, og hvilke forhold vil kunne fremme og hemme arbeidstakeres og lederes evne til å ta gode beslutninger og å gjennomføre gode bedømmelser? Illustrer dette med egne eksempler.
7 Hva er læring? Definer begrepet og drøft hva som kjennetegner de mest sentrale formene for læring og lærende organisasjoner. Gi eksempler på læring og utforming av læringstiltak.
8 Definer begrepet kommunikasjon. Beskriv så kommunikasjonsprosessens faser og kommunikasjonens komponenter. Drøft deretter forhold som fremmer og hemmer effektive kommunikasjonsprosesser i organisasjoner. Gi gjerne egne eksempler.
9 Hva menes med begrepene innflytelse, påvirkning, makt og politikk? Gjør rede for ulike former for makt. Drøft makt og underkastelse ved å trekke inn hovedfunnene i Milgrameksperimentet. Gi andre eksempler på påvirkning, maktbruk og reaksjoner på maktbruk fra arbeidsliv eller dagligliv.
10 Definer begrepet ledelse. Drøft deretter forholdet mellom ledelse og administrasjon (leadership og managemenet) på den ene siden og lederens ulike roller på den andre siden. Drøft til slutt forholdet mellom ledelse og administrasjon i forhold til de viktigste teoriene om ledelse (trekk, atferd, transformasjon). Gi gjerne egne eksempler.
11 Hva menes med begrepet ledereffektivitet? Beskriv så sentrale sider ved teorier om transformasjonsledelse, karismatisk ledelse, ledertrekk, lederatferd/lederstil, relasjon mellom leder og medarbeider og lederens kjønn og til slutt forholdet mellom disse perspektivene på ledelse og ledereffektivitet. Gi gjerne egne eksempler.
12 Flere teorier hevder at ledere må kunne tilpasse seg en rekke ulike situasjoner, også ledersituasjoner hvor medarbeiderne er i stand til å lede seg selv. Drøft dette i lys av teorier om situasjonsbestemt ledelse og selvledelse. Gi gjerne egne eksempler.
13 Hvilke former for organisasjonsendringer kjenner du til og hvilken rolle spiller endringsledelse i slike endringer? Drøft endringsledelse i lys av teori om organisasjonskultur og kompetanseendringstiltak, herunder jobbanalyse, motivasjonstiltak, opplæringstiltak og rekruttering. Gi gjerne egne eksempler.
14 Hva menes med begrepet gruppe i organisasjonspsykologisk sammenheng? Beskriv videre hva som er forskjeller og likheter mellom en gruppe og et team. Drøft så forhold som hindrer eller støtter gruppers optimale funksjon. Hva kan beskrives som god ledelse av team? Gi gjerne egne eksempler.
Organisasjonsatferd og ledelse EKSAMEN
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Heh, jeg skal ha denne... Maken til døsig fag skal man joggu lete lenge etter. Sitter og leser nå, og føler jeg blir brain-raped av selvfølgeligheter...
Boken til Kaufmann & Kaufmann er absurd dårlig skrevet. De gjentar ting til det kjedsommelige og forsøpler setninger med unødvendige ord.
Edit: Ser du hadde denne i fjor. Heldiggris som er ferdig med dette. Skal ha denne 19. mai i år selv.
Boken til Kaufmann & Kaufmann er absurd dårlig skrevet. De gjentar ting til det kjedsommelige og forsøpler setninger med unødvendige ord.
Edit: Ser du hadde denne i fjor. Heldiggris som er ferdig med dette. Skal ha denne 19. mai i år selv.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.