Funksjon som viser de totale kostnadene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
blueird
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 19/03-2010 15:07

Jeg sitter fast på en innleveringsoppgave, fordi jeg ikke har noe slags peiling på hvordan den skal løses i utgangspunktet. Det jeg trenger litt hjelp til er hvilke(n) formel som kan/skal brukes og en god dytt i ræva i riktig retning.

Oppgaven:
Kostnadene av å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter. Det koster 235 kroner å produsere 7 enheter og 270 kroner å produsere 10 enher. Lag en funksjon som viser de totale kostnadene ved å produsere x enheter. Hvor mye koster det å produsere 12 enheter?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

blueird skrev: Oppgaven:
Kostnadene av å produsere x enheter av en vare er en lineær funksjon av antall enheter. Det koster 235 kroner å produsere 7 enheter og 270 kroner å produsere 10 enher. Lag en funksjon som viser de totale kostnadene ved å produsere x enheter. Hvor mye koster det å produsere 12 enheter?
En lineær funksjon betyr at funksjonen er på formen:
[tex]f(x) = ax + b[/tex]

For å finne ut hva a og b er bruker du informasjonen som er gitt.
Det blir et ligningssett med to ukjente.
[tex]f(7) = 7a + b = 235[/tex]

[tex]f(10) = 10a + b = 270[/tex]

Når du vet hva a og b er, er det ikke så vanskelig å regne ut f(12).
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Svar