2423454
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du kan jo vise oss hva du allerede har gjort på hver oppgave? He på forumet gjør vi ikke leksene dine for deg, men vi hjelper deg gjerne på vei.
Her er noen puff for oppgavene.
For det første må du bruke bevaring av mekanisk energi i spørsmål om fart og høyde:
[tex]\frac12\Delta(v^2)=-g\Delta h[/tex]
der
[tex]\Delta(v^2)=v^2-v_0^2[/tex]
2b) Vann har tettheten [tex]1\frac{kg}{dl}=0.001\frac{kg}{cm^3}[/tex].
2c) Virkningsgrad er gitt ved [tex]\eta=\frac{\text{energi ut}}{\text{energi inn}}[/tex]
3a) Mekanisk energi er summen av kinetisk og potensiell energi. For potensiell energi må du velge et nullpunkt. Jeg foreslår bunnen av bakken, slik at [tex]E_p=0[/tex] på bunnen.
3b) Arbeidet friksjonskrafta har gjort er gitt ved [tex]W=F\cdot s[/tex]
3d) Friksjonstallet funker slik at [tex]R=\mu N[/tex], der [tex]\mu[/tex] er friksjonstallet, [tex]R[/tex] er friksjonskrafta og [tex]N[/tex] er normalkrafta. For å finne normalkrafta må du gjøre noen trigonometriske beregninger (Tegn Figur!).
For det første må du bruke bevaring av mekanisk energi i spørsmål om fart og høyde:
[tex]\frac12\Delta(v^2)=-g\Delta h[/tex]
der
[tex]\Delta(v^2)=v^2-v_0^2[/tex]
2b) Vann har tettheten [tex]1\frac{kg}{dl}=0.001\frac{kg}{cm^3}[/tex].
2c) Virkningsgrad er gitt ved [tex]\eta=\frac{\text{energi ut}}{\text{energi inn}}[/tex]
3a) Mekanisk energi er summen av kinetisk og potensiell energi. For potensiell energi må du velge et nullpunkt. Jeg foreslår bunnen av bakken, slik at [tex]E_p=0[/tex] på bunnen.
3b) Arbeidet friksjonskrafta har gjort er gitt ved [tex]W=F\cdot s[/tex]
3d) Friksjonstallet funker slik at [tex]R=\mu N[/tex], der [tex]\mu[/tex] er friksjonstallet, [tex]R[/tex] er friksjonskrafta og [tex]N[/tex] er normalkrafta. For å finne normalkrafta må du gjøre noen trigonometriske beregninger (Tegn Figur!).
Ble litt krøll der. Tenkte først dm^3 men ombestemte meg halvveis til liter...(?)
takk for hjelpen
men..
på den første oppgaven brukte jeg denne formelen
mv2+mgh=mv02+mgh0
og forkortet bort m og regnet ut men hensyn på V0 og som sagt er høyden til C 0,50 m
men farten ble -9,81 m/s
går det an? kan farten være negativ i dette tilfellet? jeg er sikker på at jeg har regnet riktig...
men..
på den første oppgaven brukte jeg denne formelen
mv2+mgh=mv02+mgh0
og forkortet bort m og regnet ut men hensyn på V0 og som sagt er høyden til C 0,50 m
men farten ble -9,81 m/s
går det an? kan farten være negativ i dette tilfellet? jeg er sikker på at jeg har regnet riktig...
jeg fikset det, så det går greit, jeg tenkte feilkimjonas wrote:hvordan får du -9.81 m/s?
Du vet at det er friksjonsfritt, dermed får du likningen
[tex]v^2 = gh[/tex]
[tex]v^2 = 9.81*0.5[/tex]
[tex]v = 2.21 m/s[/tex]
men jeg fikk hjelp og svaret ble ikke slik som ditt
så nå er jeg litt i tvil :S
mv02 + mgh0 = mv2 + mgh | ganger med 2/m
v02 + 2gh0 = v2 + 2gh | h0=0 og v=0 og vi får:
v02 = 2gh
v02 = (2*(9,81)*0,5)m2s-2 --> v02 = 9,81m2s-2 --> v0 = 3,13 m/s