Mikroelektronikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
BoBo

Hei..

Jeg søkte mikroelektronikk i UiO i år..

Jeg lurer på om noen her har peiling på hva som skjer der osv.? Noen som kanskje går der?
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

går det ikke an å sjekke det på UiO sine sider? hvert fag har en informasjonsside. det beste er nok å spørre en som har studert det.
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Jeg vil tippe følgende: Man dasser rundt på noen forelesninger i et halvårs tid for å så ta et par-tre-fire-fem eksamener. And so it goes:)
BoBO

Tenkte det var noe zånt ;-)
Gundersen

Jeg går mikroelektronikk ved universitet i Bergen. Regner med at det ikke er ekstreme forskjeller. Vet ikke helt hva jeg skal si om hva som skjer. En tar jo fag relatert til elektronikk. Elektronikken er bare en fortsettelse av det en lærte på høgskolen men med mer konsentrasjon på integrering. Lærer noe om hvilke hensyn en må ta mhp utlegg. Lærer litt om halvleder produskjon, CMOS prosessering, en del topologier. En viktig del av det hele er å prøve å bygge opp en tankegang og forståelse. Dessuten er masteroppgava en stor del av studiet.

I Bergen er mikroelektronikken i stor grad bygd rundt bruk i fysikken, instituttet jobber tett opp mot Cern og har den del oppgaver i den sammenheng. Et par større bedrifter i bergensområdet er også aktivt involvert. I Oslo regner jeg med at Sintef har et ord med i laget.

Hvilken høgskole har du studert på?
BoBo

Takk for svaret.. Da har jeg iallefall litt peiling. Jeg ble akkurat ferdig med videregående, så jeg tenkte å begynne å studere til høsten.

Hvor lenge har du studert det, og er det en særlig vankelig studie synes du? (ok, det hørtes litt "undersøkelse" aktig ut.. hehe)

Ut i fra det du skrev virket det som om det er gode muligheter for å komme seg ut i arbeidslivet ved hjelp av de bedriftene som sammarbeider med skolene, eller?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg studerer ME (Master) ved IFI UiO. Har et halvt år igjen.
BoBo

mathvrak, jeg misunner deg ass..

Det jeg i grunn er mest bekymret for er om det er mye mye mye matte i det studiet??
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg har ikke merket så mye på masterstudiet. Går stort sett i ferdige uttrykk foreløbig som vi bruker, men er greit å vite hvordan en bruker algebra for å vri på uttrykkene selv. Men ikke noe spesielt vanskelig. I RF-elektronikk (radiosignaler) var det noe med kurve integraler og slikt.

Jeg har ikke tatt de tre første årene på Blindern men på høgskolen, men jo det er veldig mye matematikk de første tre årene.
Jeg anbefaler deg å gå over 3MX og spesielt derivering og integrering da du skal ha dette i "kalkulus". MAT1100 - Kalkulus
Gjest

Er det ikke mye kjemi i det studiet sammenlignet med tradisjonell elektronikk?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Mere fysikkstudie enn kjemi. Selve studie om produksjonen av chip's har nok mye kjemi men det vet jeg ikke.

Å designe i mikroelektronikk er som å designe for tradisjonell elektronikk. Forskjellen er nok begrensninger som chipen gir. En designer først en krets som vanlig. Så simulerer man den i datamaskin. Når den er ok, lager man utlegg og simulerer kretsen med utlegg. Nå dukker det opp parasitter (lag som krysser hverandre skaper kapasitans). Det kan være andre begrensinger som f.eks det å bruke motstander er "fyfy" fordi disse krever "enormt" med plass. Så mye er likt, men så kommer begrensningene.
En lærer også å lage digitalekretser/gates/porter på transistornivå. For å nevne noe da..
Gundersen

Det er ikke mye mye mye matte, men det er en fordel å kunne en god del matte. Ikke bare pga at man har en del mattekurs første semesteret som en ønsker å stå på. Også forståelsen for en del analyser kan være lettere når mattekunnskapene sitter inne. Dessuten skal elektronikk brukes til ett eller anna. i den sammenheng skal man ikke se bort fra at matte er nødvendig.

Jeg får ofte spørsmålet om det re mye vanskelig matte på elektronikkstudiet. Mitt svar er: hvis man kan pluss, miuns, gange og dele så har man ikke noe å bekymre seg for. Det er en grov forenkling, men det meste av matte koker seg ned til akkurat de operatorene. Kan man bruke de fire operatorene så har går det greit. Hvis man skal begynne å utdype det går man inn på ligninger, ligninger med flere ukjente, ligninger av høyere orden og algebra. Som nevnt over er det neste skrittet å ha kjennskap til derivasjon og da nødvendigvis også integrasjon som til sammen danner grunnlaget for differensialligninger. Innenfor enkelte områder er trigonometri også verdt å ha med seg. Generelt kan man si at matte er et kraftfult verktøy som kan bidra til å gjøre en del ting enklere når man kan bruke verktøyet.
Svar