Kan noen si meg hva som her er rett?
5+3x7
(5+3)x7
el.
5+(3x7)
Hva er det som sier at det ene er rettere enn det andre?
Om det er en som får 5 epler med en, så tre epler med en annen hver dag i en uke...............
Addisjon og multiplikasjon i samme oppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Fibonacci
Men då har jo reknerekkefølga noko som seier at ein skal multiplisere før ein summerer..?
Er det ein monom, eller er "x" eit multiplikasjonstekn?
Er det ein monom, eller er "x" eit multiplikasjonstekn?
"Gjer so godt du kan i dag. I morgon er det mogleg du gjer det enda betre" - sir Isaac Newton
"It matters if you just don't give up" - Stephen Hawking
"It matters if you just don't give up" - Stephen Hawking
Regnerekkefølgen er viktig. Jeg har lest på forumet her ett sted at man tidligere hadde "høyre-til-venstre" utregning, altså ville 1+2*3 = 9. Jeg vet ikke om dette er riktig i ett historisk perspektiv.
Nå bruker man derimot prioriteringer. Gange og dele har høyere prioritering enn pluss og minus. Potenser har høyere prioritet enn gange og dele, og parenteser har høyest prioritet. Man skal begynne å regne med høyeste potensen, slik at:
1+2*3 = 7
og
1+2(3+4+5) + (1+2)^2
=1+2(12)+(3)^2 = 1+24+9 = 34
Nå bruker man derimot prioriteringer. Gange og dele har høyere prioritering enn pluss og minus. Potenser har høyere prioritet enn gange og dele, og parenteser har høyest prioritet. Man skal begynne å regne med høyeste potensen, slik at:
1+2*3 = 7
og
1+2(3+4+5) + (1+2)^2
=1+2(12)+(3)^2 = 1+24+9 = 34
Last edited by Dinithion on 07/12-2009 22:48, edited 1 time in total.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.