Wannabe

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
en_person
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 12/11-2004 21:30

Hei. Har lyst til å bli god (veeeldig god) i matte slik som det virker noen her på denne siden er, men må si som sant er, jeg suger i forhold til dere geeker. Har fått 5 i to år, men er likevel nokså grønn.

Er alle geekene medfødt all geekekunnskapen, eller er det mulig å lære seg det på egenhånd?
emil
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 13/02-2004 22:30

Det er absolutt mulig å lære seg det på egenhånd. Det gjelder bare å ha stor interesse og motivasjon :-) Det er også viktig å holde på mye med matematikk så klart.
Gjest

Evt. så kommer den snikende uten at du har spurt om det i det hele tatt. Hva er poenget med å bli dritgod i matte bare for å bli det? Er det noe mål i seg selv. Anbefaler deg heller å ta sikte på en utdanning med mye matematikk om det interesserer deg. Studer matematikk og fysikk, eller bli ingeniør eller sivilingeniør (nå master i teknologi). Da får du nok alltids nok matte å kose deg med i årene fremover. Slapp av. :)
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Jobber du jevnt med matematikken og ikke gir deg med et emne før du forstår det, vil du bli god i matte. Det er ikke noe å stresse med, spesielt ikke når du akkurat er ferdig med ungdomsskolen.
Gjest

jeg lurer på det samme, matte er som en hemmelig have med en låst port jeg ikke har nøkkel til. alt jeg ser er trærtopper over muren. men øving gjør mester, det sier alle til meg! :wink:
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

øvelse gjør mester, men det er dessverre altfor slitsomt og tidkrevende :roll:
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Jeg har funnet ut at matte er et synkefag... Trenger ikke nødvendigvis jobbe veldig mye. Viktig å jobbe rett. Lære seg en haug med formler har lite for seg. Det viktigste når en skal lære matematikk er nok regnetrening til at en behersker det å regne rett på papir, og FORSTÅELSE... søk forståelse.. HVORFOR ting er slik de er. Det kommer man langt med tror jeg.
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

hva mener du med at matte er et synkefag?
Gjest

I matematikk må ein la tinga synka inn over tid; ein kan ikkje pressa det inn og tru at det held seg der.

Matematikk er nok ikkje nødvendigvis ein enkelt hage med ein låst port det er vanskeleg å finna nøkkelen til, heller eit hus med mange dører, slik at når ein har kome innafor ei dør, så ser ein snart ei rekkje nye dører dukka opp. Dette er i alle fall tilfelle viss du reknar matematikken som eit vell av kunnskap, men det er nok meir rimeleg å sjå på matematikken som ein metode, og i så fall er det nok kanskje ikkje langt unna ein hage som det vart skildra. Nøkkelen er i det høvet ei forståing av korleis matematiske teoriar er bygd opp og korleis ein sjølv kan byggja matematiske teoriar eller bidra til dei. Tretoppane er nok ei rekkje diffuse eller separate resultat teke ut av sin samanheng eller eit svakt skimt av mengdelære.

Øving gjer nok ikkje mester, men øving gjev i alle meir rutine! Mester vert ein på anna vis, via diffuse trinn ingen kjenner eller ved å leggja øving til ressursane ein allereie har inne. Tenking, ikkje øving, gjev forståing.
Gjest

Anonymous skrev:Øving gjer nok ikkje mester, men øving gjev i alle meir rutine! Mester vert ein på anna vis, via diffuse trinn ingen kjenner eller ved å leggja øving til ressursane ein allereie har inne. Tenking, ikkje øving, gjev forståing.
Jeg ser det, og jeg glemmer det. Jeg hører det, og jeg husker det. Jeg gjør det, og jeg forstår det.
Gjest

Du kan umogleg sikta til det same "det" heile vegen.
Gjest

Anonymous skrev:Du kan umogleg sikta til det same "det" heile vegen.
kva meine du?eg forstår det ikkje heilt.
Svar