Regn ut:
a[sup]2/3[/sup]*(b[sup]3/2[/sup])-1
(tredjerot)a*[rot][/rot]b
den streken jeg har forsøkt å tegne er en brøkstrek
eksamen på mandag :algebra
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Potens regningen er grei. Jeg råder deg til å ikke starte linjen med likhets tegn når du gjør mellomregniner. For da uttrykker du egentlig at den nye linjen er lik uttrykket i linjen over.
Jeg lurer på hvordan du fikk tre ledd i siste løsningen når telleren har to ledd?
Mvh,
MV.
Jeg lurer på hvordan du fikk tre ledd i siste løsningen når telleren har to ledd?
Mvh,
MV.
ble bedre
men fortsatt noe som mangler trur jeg. se her

Code: Select all
i brøk regning og gange inn i parantes kan vi gjøre det slik:
c - d 1 c d
----- = --- ( c - d ) = --- - ---
e e e e
i denne oppgaven, bare byttet ut faktorene med c og e:
c - 1 c 1
----- = --- - ---
e e e
Ok. Jeg mener begge mellomregningene du har gjort er riktig. Det første leddet i svaret er også riktig, men ikke det andre leddet "-1". Når du helt i begynnelsen av denne oppgaven flytter nevner opp til teller, så må du passe på å sette parantes rundt teller slik at "nevner" ganges med alle ledd i teller. Dette fordi teller har to ledd, og derfor må en dele begge ledd med nevner.
Last edited by mathvrak on 12/06-2005 04:09, edited 1 time in total.
Jaa, nå forstår jeg 
Huff, føler meg dum nå
Kom fram til følende svar nå, som er det samme du kom frem til helt i starten av denne tråden!
Antar du er et hode over meg når det gjelder matte

Huff, føler meg dum nå

Kom fram til følende svar nå, som er det samme du kom frem til helt i starten av denne tråden!

Antar du er et hode over meg når det gjelder matte

Last edited by Knut Erik on 14/02-2006 00:16, edited 1 time in total.
Må ikke føle deg dum. Vi lærer hele livet, og alt kan ikke sitte som støpt i begynnelsen. Det er menneskelig å feile. Er mange som sliter med potensregning så det skal du ha ros for å fikse bra.
Jeg har snart 10 års erfaring med elementær matematikk. 5 av de årene har jeg erfaring med høgskoleingeniør-matematikk. De to siste årene har jeg hjulpet høgskole studenter med tre forskjellige matematikk fag. Og jeg som slet med elementære regneoperasjoner før
. Men hardt arbeid og økt interesse for matematikk gjorde underverker
. Det er utrolig hva man kan få til med innsats.
Jeg ønsker ikke å virke bedre enn noen her indre. Det er nok ting du sikkert er mye flinkere enn meg på også. Det var noen innlegg av typen: "jeg er bedre enn deg" på et annet real-forum-nettsted. Det inntrykket har jeg ikke av www.matematikk.net noe som er meget positivt.
Jeg har snart 10 års erfaring med elementær matematikk. 5 av de årene har jeg erfaring med høgskoleingeniør-matematikk. De to siste årene har jeg hjulpet høgskole studenter med tre forskjellige matematikk fag. Og jeg som slet med elementære regneoperasjoner før

Jeg ønsker ikke å virke bedre enn noen her indre. Det er nok ting du sikkert er mye flinkere enn meg på også. Det var noen innlegg av typen: "jeg er bedre enn deg" på et annet real-forum-nettsted. Det inntrykket har jeg ikke av www.matematikk.net noe som er meget positivt.