Har enda en brøk jeg ikke greier helt å hanskes med
[tex] \frac{\frac{5}{2}-\frac{4}{x}} {\frac{8}{x}-5} [/tex]
Når jeg slenger inn alt sammen på TI-89'n som jeg ikke er så stødig på å bruke enda, kommer svaret [tex]-\frac{1}{2}[/tex]
Kan noen gi meg et tips i riktig retning her?
Vil jo klare dette selv men greier ikke å starte!
Ny brøk, ny oppgave 13.august!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ny oppgave, forkort brøken. Læreren vår er utrolig glad i estetisk fine svar så ser ikke bort ifra det dette kan bli det også.
[tex] \frac{ax-a+bx-b}{x^2-2x+1}[/tex]
Er litt usikker på hvordan jeg skal ta ann denne men jeg observerer at nevneren kan være [tex](x-1)^2[/tex] men greier ikke helt å se hva jeg skal gjøre videre. Noen som kan gi meg et spark i riktig retning uten å avsløre hele greia?
Er litt usikker på hvordan jeg skal ta ann denne men jeg observerer at nevneren kan være [tex](x-1)^2[/tex] men greier ikke helt å se hva jeg skal gjøre videre. Noen som kan gi meg et spark i riktig retning uten å avsløre hele greia?

[tex]\frac{\frac 52 - \frac 4x }{\frac 8x - 5}=\frac{\frac 52 x-4}{8-5x}=\frac 12 \frac {2(\frac 52 x - 4)}{8-5x}=\frac 12 \frac{ 5x-8}{-5x+8}=-\frac 12[/tex]Emomilol skrev:Vel, hvis du bare skal forenkle:
[tex]\frac{\frac{5}{2}-\frac{4}{x}}{\frac{8}{x}-5} =\frac{\frac{1}{2}(\5-\frac{8}{x})}{\frac{8}{x}-5}=\frac{\frac{-1}{2}(\frac{8}{x}-5)}{\frac{8}{x}-5}= \frac{-1}{2}[/tex]
Hm. Ble litt likt. Syntes bare først utregningen din så tungvint ut. Min så nesten lik ut. Ja, ja. Poster likevel.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Blir ikke [tex](x-1)^2=x^2-2x+1[/tex]?thmo skrev:Prøv å regne ut (x-1)[sup]2[/sup] då og se hva du får. Telleren kan du og forkorte og så gjøre om hele greien til to brøker som du igjen kan forkorte.
Står uansett fast så det holder, skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre med telleren.....
Teller omskrivesAdaware skrev:Ny oppgave, forkort brøken. Læreren vår er utrolig glad i estetisk fine svar så ser ikke bort ifra det dette kan bli det også.
[tex]\frac{ax-a+bx-b}{x^2-2x+1}=\frac{(a+b)x-(a+b)}{(x-1)^2}=\frac{(a+b)(x-1)}{(x-1)^2}=\frac{a+b}{x-1}[/tex]
Hadde jeg bare kommet på det der 
Genialt plutarco, ihvertfall sett fra mitt ståsted!
Har en brøk til hel, ganske lik en annen en jeg har gjort tidligere.
[tex]\frac{1}{6x-2}-\frac{1}{3x+1}-\frac{1}{9x^2-1}=\frac{-2x-1}{6x^2-2}?[/tex]
Har på følelsen av at dette blir feil, en stygg følelse faktisk
Vil gjerne ha det fulle og hele svaret vist noen gidder, jeg skjønner det når jeg ser det....

Vil gjerne ha det fulle og hele svaret vist noen gidder, jeg skjønner det når jeg ser det....
[tex]\frac{1}{6x-2}-\frac{1}{3x+1}-\frac{1}{9x^2-1}=\frac{1}{2(3x-1)}-\frac{1}{3x+1}-\frac{1}{(3x+1)(3x-1)}[/tex]Adaware skrev:Hadde jeg bare kommet på det der