Effekt-oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Kraften som må til for å holde bil i konstant fart på 80km/h, er 0,45kN. Bilen bruker 0,7 liter bensin per mil. Energiinnholdet i bensin er 33Mj per liter. Bestem bilmotorens virkningsgrad. (Det her er en vanskelig oppgave)

Det haster virkelig. Har muntlig eksamen i fysikk om et par dager, og trenger kjapt hjelp med denne oppgaven.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Nå skal jeg ikke påberope meg å være veldig flink i fysikk, men kan du ikke bruke at:

W=Fs = 0,45kN * 10km

i tillegg så vet du hvor mye som er brukt (0.7liter * 33MJ/liter)

da er vel virkningsgrad, n = avgitt / tilført ?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Først ville jeg definert virkningsgrad:

[tex]\mathrm{virkningsgrad} = \eta = { P_{ut} \over P_{inn}}[/tex] (P = effekt)

Og siden [tex]energi = effekt\cdot tid[/tex], blir [tex]effekt = {energi \over tid}[/tex]

Nå får jeg at [tex]\eta = \frac{\frac{E_{ut}}{tid}}{\frac{E_{ut}}{tid}}= { E_{ut} \over E_{inn}}[/tex]

Tilført energi: (La oss si at bilen kjører i en time.)
[tex]E_{inn} = 8\ mil\ \cdot\ 0,7\frac L{mil}\ \cdot\ 33\cdot 10^6\ \frac{J}{L} = 184\ 800\ 000\ J[/tex]

Energi ut:
[tex]E_{ut} = F\cdot s = 0,45\cdot 1000 N\ \cdot\ 80\cdot 1000m = 36\ 000\ 000\ J[/tex]

[tex] \eta = 19,5\percent [/tex]

Finnes sikkert enklere måter. Men jeg pleier å gjøre det som først faller meg inn.
Svar