OPPGAVEN LYDER: EN RSA-KODE ER GITT VED DEN OFFENTLIGE NØKKELEN ( 7, 323 ). FINN DEKODINGSEKSPONENTEN FOR DENNE KODEN.
JEG HAR FULGT FORMELENE SOM GJELDER FOR RSA-KRYPTERING, MEN FÅR IKKE RIKTIG SVAR......HAR BEGYNT Å LURE PÅ OM DET ER FEIL I FASIT- FÅR JO TIL TILSVARENDE OPPGAVER. HÅPER NOEN KAN HJELPE MEG...
RSA-kode
Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Siden du vet hvordan du finner dekodingseksponenten så gjør jeg det meste uten forklaring.
Finner først phi(323)=phi(17)*phi(19)=16*18=288
t=dekodingseksponent
Da må:
t*7=1 (mod 288) , = er det samme som kongruenttegn
Ved euclids divisjonsalgoritme gir:
1=288-41*7
Får da:
t=-41+288=247
Finner først phi(323)=phi(17)*phi(19)=16*18=288
t=dekodingseksponent
Da må:
t*7=1 (mod 288) , = er det samme som kongruenttegn
Ved euclids divisjonsalgoritme gir:
1=288-41*7
Får da:
t=-41+288=247
Sist redigert av Toppris den 02/06-2005 00:34, redigert 1 gang totalt.
Hei Toppris.
Den offentlige nøkkelen er ( n,k), hvor k er kodingseksponenten, og n produktet av i prinsippet to store primtall, må velges slik at sff (k,ø(n))=1 .Min nøkkel er jo (7,323) og da antok jeg at 7 var n og regnet først ut ø(7)....for så å løse regneoperasjonen. Når jeg har løst RSA-koder tidligere har jeg alltid tatt utgangspunkt i første tallet i parantesen og greit kommet frem til dekodingseksponenten. Hva hvis nøkkelen var (323,7), motsatt ( noe den selvfølgelig ikke var), hva da? Hva er det jeg gjør galt? Er det likegyldig hvilken plass de ulike tallene har i parantesen, skal jeg alltid ta utgangspunkt i at n er det største av tallene og finne dekodingseksponenten for koden basert på det??
Den offentlige nøkkelen er ( n,k), hvor k er kodingseksponenten, og n produktet av i prinsippet to store primtall, må velges slik at sff (k,ø(n))=1 .Min nøkkel er jo (7,323) og da antok jeg at 7 var n og regnet først ut ø(7)....for så å løse regneoperasjonen. Når jeg har løst RSA-koder tidligere har jeg alltid tatt utgangspunkt i første tallet i parantesen og greit kommet frem til dekodingseksponenten. Hva hvis nøkkelen var (323,7), motsatt ( noe den selvfølgelig ikke var), hva da? Hva er det jeg gjør galt? Er det likegyldig hvilken plass de ulike tallene har i parantesen, skal jeg alltid ta utgangspunkt i at n er det største av tallene og finne dekodingseksponenten for koden basert på det??
Jeg er vandt med å få oppgitt key(k,n), men det er nok ikke så farlig. Du vil uansett alltid ha at k<n, så n er alltid størst.
PS! Det kan være litt forvirrende det jeg skrev tidligere, der jeg brukte k=dekodingseksponenten. Skulle nok valgt en annen bokstav slik at det ikke blir misvisende.
PS! Det kan være litt forvirrende det jeg skrev tidligere, der jeg brukte k=dekodingseksponenten. Skulle nok valgt en annen bokstav slik at det ikke blir misvisende.
-
- Fibonacci
- Sted: kopervik
- Kontakt:
Ja jeg trenger en x6 formel i sjette grad!
Jeg lager egen matte~,- Agga Einstein