Matematikkere i dagens samfunn.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

PytagoraS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 14/05-2004 13:30

Jeg føler at vi matematikkere er en mislikt gruppe i dagens samfunn? Det er ikke sjeldent jeg blir slått, til og med sparket, i gangen på skolen. Har dere samme problemet?
Hypoytenus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/05-2004 14:37
Sted: Stranda
Kontakt:

Jeg er helt enig, vi mattematikk entusiaster blir undertrykt, fordi vi ikke er så flinke i fyskiske aktiviteter slik som noen andre, vi burde seriøst gjøre noe med dette. Zero er en god løsning på dette problemet, det er bra at så mange skoler viser initiativ og melder seg på zero.
Den Pytegoreiske Læresetninga:

H2 = K2 + k2
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

:shock:

Hva er zero :?:

KM
Hypoytenus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/05-2004 14:37
Sted: Stranda
Kontakt:

administrator skrev::shock:

Hva er zero :?:

KM
zero er en motgangsorganisasjon mot mobbin, dei skulane som melder seg på må godta at det skal vere INGEN mobbing på skolen, og visst dette skjer så vil det får svert alvorlege konsekvensar, alle lærarane på skulen skal gjere ALT dei kan for å forhindre mobbing.
Den Pytegoreiske Læresetninga:

H2 = K2 + k2
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

Flott tiltak! Men jeg vil jo håpe å tro at alle lærere gjør alt de kan for å bekjempe mobbing om det er med i prosjektet eller ikke.

Jeg var ikke sikker på om dere fleipet eller ikke, er det virkelig slik at man blir mobbet for å være flink i matematikk?

Eller er det slik at man kan bli mobbet fordi man er generelt flink på skolen, kanskje utenom gym??

MVH
KM
Hypoytenus
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 14/05-2004 14:37
Sted: Stranda
Kontakt:

administrator skrev:Hei!

Flott tiltak! Men jeg vil jo håpe å tro at alle lærere gjør alt de kan for å bekjempe mobbing om det er med i prosjektet eller ikke.

Jeg var ikke sikker på om dere fleipet eller ikke, er det virkelig slik at man blir mobbet for å være flink i matematikk?

Eller er det slik at man kan bli mobbet fordi man er generelt flink på skolen, kanskje utenom gym??

MVH
KM
ja det er slik...man blir kallet en skole nerd og kan bli slått og sparket
Den Pytegoreiske Læresetninga:

H2 = K2 + k2
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Vel, jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg vet heller ikke om det er noen trøst, eller kan hjelpe noen av de som blir mobbet, men jeg forsøker allike vel.

Noe av dette har dere sikkert hørt mange ganger før.

Mobbing er først og fremst de voksnes ansvar. Dere må forteller at dere eller andre blir mobbet, til foreldre til lærere og til ledelsen ved skolen. I mange tilfeller er det sikkert lettest for en elev å fortelle om mobbing som skjer med andre, gjør det. Dere må fortelle at mobbing er et problerm i klassen, i friminuttene ,på skolevei etc. Dersom du dere forteller dette til foreldrene må disse be om et møte med rektor umiddelbart. Dersom dere forteller det til lærere er det deres plikt å rapportere til overordnede, altså rektor.

Elever som ikke blir mobbet, og som ikke mobber har også en plikt. Dere må gjøre det klart for mobberne at det de holder på med ikke er akseptert og likt av det store flertall av elever på skolen.

Det jeg har sagt over høres veldig riktig og fint ut, men dersom man selv er utsatt for mobbing, eller kjenner noen som er det, er det ikke sikkert at det er så lett å si fra. Da finnes det minst to andre muligheter:

Den første er at dere har en ventil på dette forum. Det kan kanskje være til hjelp at dere her kan treffe andre mennesker på samme alder som er i samme situasjon og diskutere og støtte hverandre.

Den andre muligheten er at dere tar kontakt med meg, "administrator" gjennom forumets meldingstjenest. Du kan være annonym, men fortell meg kjønn, klasse og skole og fortell litt om mobbingen som foregår.
Jeg vil da ta direkte kontakt med rektor ved din skole, fortelle om situasjonen, henvise til dette forum og følge opp saken. Fordelen med dette er at du kan forbli anonym og at det kan legge et press på skoleledelsen til å ordne opp.

Hva tror dere om det?

MVH
Kenneth Marthinsen
Vimsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 16
Registrert: 15/05-2004 17:18
Sted: hakkebakkeskogen

Det hørtes ut som en god idè.

Man skal ikke bli mobbet for å være flink. Eller dårlig, for den del. Søren heller!
Heisann! Jeg er Vimsen!!
MrFrekkas
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 20/10-2004 23:41

Ka feile folk, eg er den som ik er noe god på skulen men prøver alt eg kan og så og si forguder di som har 5-6 i karakterboka.. vist det er noen grunner til at folk mobber for noen er flinke er det fordi di vil være like god.. skulle ønske eg kunne lika mye som bare ein her inne.. SKAL se på skulen neste gang om eg ser noe skal eg trå til....
Snorre
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 11
Registrert: 11/11-2004 22:41

Hypoytenus skrev:Jeg er helt enig, vi mattematikk entusiaster blir undertrykt, fordi vi ikke er så flinke i fyskiske aktiviteter slik som noen andre,
Haha, er du seriøs? Det finnes faktisk "matematikkentusiaster" som gjør det rimelig bra i fysiske aktiviteter :wink: .

Og angående mobbingen av folk som er flinke i matte, dere tror ikke det er mer fordi dere/de har et mer "all-around-neredete" image enn folk flest? Uavhengig av mattekarakter?
Prøver selvfølgelig ikke å retferdigjøre noen som helst form for mobbing, men å trekke konklusjonen 'flink i matte/skolefag generelt= mobbeoffer' blir litt drøyt.
Mozart
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 29/10-2004 21:11
Sted: Møre og Romsdal, Smøla
Kontakt:

Jeg har ofte fått 5 og 6 i matte, og generelt i andre fag også. Jeg har ikke blitt mobba en gang! Selv om det er sånne idioter!
Kan tenkte meg det er på en spesiell skole, med spesielle elever ;).
Matte er gøy når jeg får det til.
JK

Må si meg enig med Snorre.
Når dere snakker om "vi matteentusiaster" som blir mobbet og sparket på gangen fordi dere er flinke i teoretiske fag, men ikke i kroppsøving etc, tror jeg har misforstått.

For det første, ved å si "alle som er gode i matte blir mobbet, og vi er ikke gode i gym heller" låser dere dere selv, og andre, inn i en bås. Jeg er matteentusiast og får toppkarakter i begge fagene. Og jeg er ikke alene: undersøkelser viser at unge som driver med sportslige aktiviteter utenom skolen, har høyere karaktersnitt enn de andre.

For det andre blir det for enkelt å legge all skyld på at du er flink i matte. Hvis du med vilje hadde gjort det dårlig på prøvene, hadde dem sluttet å mobbe? Jeg tror neppe det. Mobbing er et alvorlig problem og bør slå hardt ned på, men grunnen til at folk blir mobbet har flere årsaker. Det blir for søkt å skylde på at du er skoleflink!

Så isteden for å legge skylden på matematikk og karakterer, ville jeg heller spurt: er det noe jeg kan gjøre for å unngå å bli mobbet? Du kan feks. melde deg inn i ett idrettslag, men viktigst: vær utadvent, positiv, selvsikker og ta initiativrik! Skaff deg venner, bygg opp et nettverk rundt deg, og ikke ta deg nær av hva andre sier.

mvh. Joachim
Gjest

helt enig JK, er noe vi må gjøre sjøl,
jeg f.eks ble jo mobbet og slått til hverdag, men jeg tok saken i mine egne hender, siden lærerne var ikke til stor hjelp.
Meldte meg inn på en karateklubb, og de som kaller meg nerd nå, ja de får deng de:P :wink:
midd
Noether
Noether
Innlegg: 33
Registrert: 02/12-2003 16:24

Savner av og til strenge autoritære lærere, -lærere som slår kraftig ned mot mobbere. Dersom noen plager andre, blir de tatt i nakkeskinnet og ført ned til rektor, med en kraftig advarsel. Dette ikke for å være streng for strenghetens skyld men for å beskytte de som går på skolen for å jobbe. Dette bringer frem et uoffisielt slagord som "Skolen er ett sted de som vil jobbe, ikke mobbe."

Prøver ikke å rettferdiggjøre nødvendigheten av strenghet som en del av brutalisering av læreryrket, men som et svar til spørsmålet om hvem som egenlig skal herske og bestemme på skolen , - lærerne eller pøblene?

Skolesystement er motagelig og fleksibelt, siden det kan endres på slik at ingen blir tapere i skolesystemet. Alle får tilrettelagt undervisning, uansett om de er flinke eller dårlig.
Det er langt værre å bli tapere i elevenes system, et system som rangerer mennesker etter sine etter verdier som bringes frem av massemedia og det brutale hverdagslivet, og som setter liten verdi til skolekunnskaper, deriblant mattematikk.

Skolen bør være en arena der prøving og feiling er en del av læringen. Ett sted der man må trø feil for å kunne trø rett. Et sted der det ikke finnes dumme spørsmål , kun dumme svar.

Alle bør få undervisning tilpasset sine evner i et samfunn der "folk er forskjellige" blir et stadig mer utbredt slagord.
Som elev bør man ikke følge takten, men pulsen.
Tittan
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2005 13:28
Sted: Trondheim

midd skrev:Savner av og til strenge autoritære lærere, -lærere som slår kraftig ned mot mobbere. Dersom noen plager andre, blir de tatt i nakkeskinnet og ført ned til rektor, med en kraftig advarsel.
Det er ikke lov for en lærer å "ta en elev i nakkeskinnet" i skolen. Faktisk har ikke en lærer lov til å ta i en elev i det hele tatt, med mindre han får lov (og da er det sikkert ikke for å ta eleven til rektor).

Det er også mange lærere som (faktisk) er litt redde for noen av elevene sine, særlig utbredt er dette blant (enkelte) lærere på ungdomsskolene i de største byene. Det er ikke bare elever som risikerer slag og spark skjønner dere...

Jeg er enig i at dette er helt teit, og at man må prøve å jobbe for å få til en skolehverdag uten redsel og uten mobbing! Det er fint å se at dere er engasjerte :)
Svar