Matematikkere i dagens samfunn.

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Vi har ikke lov til å slå, skade osv en elev, men å ta tak i en elev og fysisk dra denne med seg, kan vi gjøre. Må innrømme at jeg fysisk har dratt elever etter meg, og holdt dem fast til de klarte å roe seg. Noen ganger er man rett og slett nødt til å fjerne dem fra en situasjon på en eller annen måte. Man har et ansvar ikke bare overfor den ene eleven, men også for resten av elevmassen.

Du har likevel et poeng i at en del lærere kan være redde for elevene. Problemet i dag er ikke bare "vanskelige" elever, men at man som lærer risikrer å møte dopete elver, som gjerne kan være utstyrt med kniv o.l. i tillegg. Jeg har heldigvis ikke opplevd dette selv ennå, men har kollegaer av meg som har opplevd elever som har dratt kniv i klasserommet og truet både lærer og elever. Når disse i tillegg er dopet på narkotika, så er det ikke enkelt å forutse hvordan de vil reagere.

Selv om dette kan være et problem, så vil jeg påstå at i det øyeblikket du ender med å bli redd for dine egne elever, så er det på tide å bytte jobb, eller i hvert fall klasse. Da har du allerede tapt som lærer, og du har mistet muligheten til å ta vare på deg selv, og de andre elevene dine.

Jeg synes egentlig midd har mange gode poenger. Jeg vet at jeg feiler mye som lærer, men samtidig så har jeg en filosofi om at jeg heller bryr meg og feiler, enn å snu meg andre veien. Du kan aldri skape et godt læringsmiljø, dersom du ikke har klart å skape et trygt sosialt miljø først. Og nettopp der, ligger den største utfordringen for lærere i dag...
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Tittan
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 28/03-2005 13:28
Sted: Trondheim

Du har rett i at man kan ta tak i en elev, hvis det er fare for egen eller andres helse.
Jeg skrev en oppgave om akkurat dette på lærerskolen. Du kan få lese den hvis du vil, selv om den kanskje snart kommer i Utdanning. (Hvis den blir godkjent da)
-Give a man fire and he will be warm rest of the night
-Set the man on fire and he will be warm rest of his life.
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Ja, jge vil gjerne lese den. Har du en link til den kanskje, så kan jo alle på forumet få sjansen til å lese den?
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Hypoytenus skrev:Jeg er helt enig, vi mattematikk entusiaster blir undertrykt, fordi vi ikke er så flinke i fyskiske aktiviteter slik som noen andre, vi burde seriøst gjøre noe med dette. Zero er en god løsning på dette problemet, det er bra at så mange skoler viser initiativ og melder seg på zero.
Nå må du ikke snakke for oss alle, jeg er dyktig i fysisk aktivitet selv om jeg er en mattematikk entusiast.
andersgrim
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 17/04-2005 13:51

....
Sist redigert av andersgrim den 05/02-2011 15:11, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Gjør det jeg gjør: få 3 og slipp juling.. neia.. det er bare å passe på at du får nok R.E.S.P.E.K.T... Blir du mobbet så er det din samtidig som mobberen sin feil. Livet ditt er avhengig av hva du selv vil gjøre det til..
Jeg liker matte, og slåss samtidig.. og slik må det bli hvis matteentusiaster skal overleve.. - trur faktisk at med tiden, så kommer mattefolk til å bli bøller; siden vi er de som må slå tilbake.. :twisted:

Dermed ta opp blyantene deres og stikk dem inn i låret på mobberne.. :twisted:

NEIA.. bare tulla.. er kvelden min før muntlig eksamen så jeg er litt rar i hodet etter en del lesing og pugging.. ønsk meg lykke til.. :D
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

jeg tror at gode karakterer er blitt så viktige nå at det er de som er svake fagmessig som kommer til å lide. de føler at de er tapere og greier ikke presset. derfor lar de det gå utover andre.

men jo høyere utdanning man har, får man nok større status.
Gjest

allikevel, synes at pøbel og matematiker er den beste kombinasjonen.. da har man funnet balansen.. :-D

mira, høyere status? det er ikke alltid slik.. folk befinner seg i forskjellig samfunnsmiljøer.. og en rørlegger er ikke mindre værdt for samfunnet siden du som en høyt utdannet person tjener mer enn rørleggeren..
Gjest

tjener meir enn rørleggaren? spøker du?
Svar