Matematiske symboler i MS Word

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Hei. Sitter å skriver en oppgave i Microsoft Word, og har behov for å skrive noen matematiske uttrykk, men får ikke dette til. Det jeg lurer på er hvordan jeg skriver 2[sup]7[/sup]
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Verktøy->skrift->hak av hevet. Mener jeg å huske..

Uansett. Bruk LaTeX editor !
luringen
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 28/02-2006 20:02

Jeg har funnet ut av dette nå. Måtte legge inn Microsoft Equation 3.0. Da fikk jeg en liten editor som lot meg gjøre dette.

Men dette programmet LaTeX, har aldri satt meg inn i dette, hvordan fungerer dette? Fungerer det integrert med Word? Trodde det bare var noe til nettet jeg..

Takk for svar.
There are only 10 kinds of people. Those who understand binary and those who don't.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Men LaTeX er jo en helt annen verden? eller?

Luringen: Microsoft Equation 3.0 funker fint til det bruket. Ellers kan du utvide den med MathType.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Nei. Les på siden. LaTex er genialt. Skriver matematikk like raskt på data, som for hånd.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Jeg skriver (la)TeX i min hovedoppgave. Jeg er enig med deg at det går kjapt å skrive formler, men arbeidsmåten med latex må læres for å i få noe som helst ut av boksen. Og når du er ferdig med dokumentet må en tolke vanskelig feilmeldinger. I MS Word er det jo bare å punsje inn, det du ser er det du får. Jeg trur LaTeX er genialt i de rette miljøene, ikke på videregående? eller?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

mathvrak skrev:Jeg skriver (la)TeX i min hovedoppgave. Jeg er enig med deg at det går kjapt å skrive formler, men arbeidsmåten med latex må læres for å i få noe som helst ut av boksen. Og når du er ferdig med dokumentet må en tolke vanskelig feilmeldinger. I MS Word er det jo bare å punsje inn, det du ser er det du får. Jeg trur LaTeX er genialt i de rette miljøene, ikke på videregående? eller?
Tja. Det er jo bare et programmeringsspråk, så det er jo rimelig logisk. Hvorfor ikke videregående? Er jo uendelig mye bedre å bruke det enn Word når man gjør elevøvelser. Stitte og dytte inn formler i mathtype går jo greit, men bedre i LaTeX.

Spesielt hvis man gjør matematikkøvinger o.l på data, er det vel ikke noe annet alternativ enn LaTeX.
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Fordi på videregående vet jeg ikke om de har tid til å lære dette. Programmering er (logisk) ikke logisk for eleven på videregående. Jeg er redd for at mange ville brukt så mye tid på å bare få noe ut av boksen istedenfor å forstå matta. Hva med en "latex mathtype plugin" i word? :) Men som du sier, det finnes inget fullgodt alternativ til latex. MathType er jo ikke gratis heller.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

mathvrak skrev:Fordi på videregående vet jeg ikke om de har tid til å lære dette. Programmering er (logisk) ikke logisk for eleven på videregående. Jeg er redd for at mange ville brukt så mye tid på å bare få noe ut av boksen istedenfor å forstå matta. Hva med en "latex mathtype plugin" i word? :) Men som du sier, det finnes inget fullgodt alternativ til latex. MathType er jo ikke gratis heller.
Har vel rimelig god tid på VGS uansett ;)? Lærer jo nesten å skrive LaTeX av å bruke disse forumene, og TeX da. Ser ikke hvorfor det ikke skal være logisk for elever på VGS.

Og apropos, nei - ikke MsWord. Det er jo ikke gratis det heller ;)?
Svar