Yrker innen matematikk

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hei:)

Jeg er akkurat ferdig med vk1 og har 6 i både 1mx og 2mx. Jeg synes at mate er innteressant. Så det jeg lurer på om jeg skal utdanne meg innen dette og studere matematikk. Men hvilke jobber kan man da få`? Kan noen beskrive noen yrker innen matematikk, hvordan en arbeidsdag forløper seg? Jeg hører ofte om sivilingeniører innen matematikk, men hva er det de egentlig gjør? Dersom jeg skal satse på mate, må man jo vite hvordan din framtidige arbeidsdag vil se ut:)
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei,
Med høyere utdanning er det DU som bestemmer innholdet i arbeidsdagen din. Din arbeidsgiver vil være tjent med at du selv kan påvirke hva du vil jobbe med. Dersom så ikke er tilfelle skifter du jobb, det er mangel på personer som kan matematikk (dette gjelder så lenge du kan tilby noe mange er interessert i).

Hvordan din arbeidsdag ser ut er det vanskelig å si noe om, men man kan jo fabulere litt om fremtiden.

Dersom du er spesielt interesser i matematikk er det jo greit å fortsette med det. Dersom du har andre interesser som fysikk, kjemi, teknikk økonomi, data eller andre ting kan det lønne seg å kunne noe annet i tillegg til matematikken. Data i forskjellige former må du i alle tilfeller beherske. Jo dypere (programmering/ struktur) desto bedre.

Personlig har jeg tatt deler av utdannelsen i et annet land, det er sterkt å anbefale. Det er dessverre slik at de fleste andre land det er naturlig å sammenligne seg med har et høyere nivå i matematikk. Dersom du drar til frankrike eller finnland vil du sannsynligvis møte flere utfordringer enn om du drar til et norsk universitet. Det samme gjelder trolig for det fleste engelskspråklige land. Dersom du har ambisjoner kan du jo se på listen over gode universiteter, som Oxford, Cambridge, MIT, UCLA……. Osv. litt avhengig av hva du vil spesialisere deg på (det finnes mange flere gode læresteder).

Dersom du ønsker å bli lærer i videregående underviser du ca. 20 timer per uke, resten av tiden er planlegging av undervisning, retting og møter. Du har relativ stor frihet innenfor grensene av læreplanen.

Dersom du underviser på universitetet har du færre timer med forelesning, og du er med på forskjellige forskningsprosjekter, eller styrer dine egne prosjekter. Dersom du velger undervisning er lønnen fra ca. 300.000 til 500.000 kr. Per år.

Dersom du jobb i det private er lønnen høyer, men kravene til tidsfrister er ofte strengere - det betyr ikke at kvaliteten på ditt produkt nødvendigvis er høyere. Arbeidsdagen din vil sannsynligvis bestå av møter, telefoner og en god del selvstendig beregningsarbeid, samt styring av dine egne prosjekter og bidrag til andres.

Poenget jeg prøver å få fram er at dersom du er god i matematikk, og samtidig kan en del andre ting, så kan du stille krav på arbeidsmarkedet og i stor grad drive med det du synes er interessant. Kanskje finner du på noe på veien, danner ditt eget selskap og blir din egen sjef.
MVH
Kenneth
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Vel. Har hørt at for eksempel medisinstudiene i Norge skal være noe svakere enn utenlands, men har ikke tidligere visst at dette også gjelder matematikkstudiene? Selvfølgelig finner man store og flotte univseristeter som MIT, Berkley, Oxford og cambridge ++. Disse holder nok en høyere standard enn de norske universitetene, men skulle nivået på de finske universitetene være så mye høyere? Har riktignok hørt at finner ligger langt oppe på ferdighetstester o.l, men er universitetene nødvendigvis så mye bedre? Ikke vet jeg. Var vel ikke så veldig relevant til tråden uansett.

Hvis du lurer på å arbeide med matematikk anbefaler jeg deg denne lenken:
http://www.matematikk.org/elever/undersokelse/
http://www.matematikk.org/artikkel/karriere/
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Både TIMSS og PISA, dokumenterer lavt nivå på realfag på vgs. nivå. Dersom man ikke tror på mirakler vil det også forplante seg til universitet og høyskole. Det betyr nødvendigvis ikke at et rent matematikkstudium i Norge er dårligere enn noe annet sted.
MVH
Kenneth
DrKarlsen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 05/07-2006 20:40

Dersom man vil til utlandet for å studere matematikk er det ikke bare å velge et universitet med godt rykte for så å sette i gang med studiene. Dersom man f.eks. skal utdype seg i topologi i england, er ikke oxford eller cambridge lengre de beste man kan velge. Jeg har ikke erfart dette selv, men etter samtale med rådgiver på en av skolene jeg gikk på lærte jeg mye om dette.

Selv har jeg en interesse for algebra, særlig tallteori, og det finnes temmelig lite kurs i Norge som tilbyr dette. Jeg vet bare om ett eneste ved NTNU.

Selvfølgelig er det status å studere ved store og kjente universiteter i f.eks. england og usa, med navn som oxford, cambridge, harvard, mit, berkeley, princeton etcetc, men man må selvsagt bedømme selv hvilket som er det beste for sitt eget felt.
1+1 er jammen meg ikke lik 1.
Svar